Nuorten mielenterveys- ja päihdeläheisten syrjäytymisen ehkäisy kohtaamisen kautta : käyttöopas Kysy Nuorelta- hankkeen materiaaleihin
Lentonen, Emilia; Rantala, Johannes; Piltonen, Sara (2021)
Lentonen, Emilia
Rantala, Johannes
Piltonen, Sara
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138619
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyöraportissamme käsittelimme nuoren mielenterveys- ja päihdeläheisen asemaa monista näkökulmista. Keskityimme varsinkin syrjäytymisen ehkäisyn ja ylisukupolvisuuden tärkeyteen. Käsittelimme nuoren mielenterveys- ja päihdeläheisen tunnistamista ja oikeanlaisen kohtaamisen merkityksellisyyttä. Tietoperustaamme hyödynsimme laajalti olemassa olevaa teoriatietoa sekä kokemusasiantuntijoiden mietteitä. Kuitenkin aihe on valitettavan vähän puhuttu, ja näin ollen myös saatavilla oleva teoriatieto oli paikoittain suppeaa.
Tietoperustan pohjalta ja kokemusasiantuntijoiden tuella valmistui ohje Kysy Nuorelta- hankkeen materiaaleihin. Ohjeessa käsitellään materiaalien tarkoitusta ja käyttöä. Tarve oppaalle syntyi vastaavanlaisen työn puutteesta, ja ammattilaisten käyttämien työkalujen vähäisyydestä aiheen parissa. Tuotoksemme tarkoituksena oli tukea ammattilaisten taitoa kohdata nuori mielenterveys- ja päihdeläheinen. Ohje sisältää useita työkaluja, joilla lähestyä avuntarpeessa olevaa nuorta. Aiheena ohjeen sisältö on raskas ja vaatii ammattilaiselta tietynlaista eettistä herkkyyttä lähestyttäessä. Tästä syystä aiheeseen tulisi tutustua ajatuksella, jotta nuori mielenterveys- ja päihdeläheinen tulee kohdatuksi hänen ansaitsemallaan tavalla. Aiheen käsittely nuoren kanssa vaatii ammattilaiselta rohkeutta.
Kehittämistyö alkoi 2020 keväällä ja saatiin päätökseensä 2021 keväällä. Kehittämistyömme tavoitteena oli koota ammattilaisille helppolukuinen tiivis opas, jossa käydään läpi kaikki Kysy Nuorelta-hankkeen materiaalit ja niiden käyttöohjeet. Kehittämistyön prosessia on käsitelty raportin loppuosassa vaiheittain. Menetelminä käytimme muun muassa palavereja, dialogista keskustelua ja kokemusasiantuntijoiden tiedon hyödyntämistä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan menetelmämme olivat tarkoitettuja lähityöskentelyyn. COVID – 19 viruksen myötä kuitenkin jouduimme muokkaamaan valittuja menetelmiämme etätyöskentelyyn sopivaksi. Tämä onnistui hyvällä tiimityöskentelyllä ja toimeksiantajan tuella. This report describes our development work, which focuses on the position of young carers. In this report it was aimed to focus mainly on the importance of a successful encounter and how it lessens the risk of social exclusion. The theory in this report also includes discussion about transgenerationality and how it effects the young cares throughout their lives. Previous theory was quite limited due to young carer-term being relatively new and little researched, but everything that was available was used. This development works goal was to create an easy to read and compact guidebook for those professionals who work with the youth. The instructions describe all the Kysy Nuorelta-project’s materials and how to use them.
The guidebook was created using previously available theory and the opinions of experts by experience. The instructions in the guidebook describe the meaning of the materials and the proper way to use them. The need for these materials and the instructions was created due to the absent of any similar works catered towards professionals. The guide-book is meant to support the work of professionals and to offer more tools to reach a successful encounter with a young carer. It is crucial to realize the help young carers need and how to provide it. The content of the guidebook is quite heavy and bringing it up with the youth demands a certain level of ethical sensitivity. It is important to get ac-quainted with the materials before approaching a young carer. Every young carer needs to be met with respect and honesty. This acquires the professional to be brave and trust the work they do.
This development work started in the beginning of 2020 and was finished in the spring of 2021. The process of the work is described at the end on the report. The methods that were chosen for this development work were meetings, dialogical conversations, and the opinions of experts by experience, for an example. The original plan was to utilize these methods in person but due to COVID-19 virus, it was needed to modify them to be suita-ble used without meeting people in person. It was successful with great teamwork and the support of the commissioner. The report goes more in depth about the difficulties COVID-19 brought to the work.
Tietoperustan pohjalta ja kokemusasiantuntijoiden tuella valmistui ohje Kysy Nuorelta- hankkeen materiaaleihin. Ohjeessa käsitellään materiaalien tarkoitusta ja käyttöä. Tarve oppaalle syntyi vastaavanlaisen työn puutteesta, ja ammattilaisten käyttämien työkalujen vähäisyydestä aiheen parissa. Tuotoksemme tarkoituksena oli tukea ammattilaisten taitoa kohdata nuori mielenterveys- ja päihdeläheinen. Ohje sisältää useita työkaluja, joilla lähestyä avuntarpeessa olevaa nuorta. Aiheena ohjeen sisältö on raskas ja vaatii ammattilaiselta tietynlaista eettistä herkkyyttä lähestyttäessä. Tästä syystä aiheeseen tulisi tutustua ajatuksella, jotta nuori mielenterveys- ja päihdeläheinen tulee kohdatuksi hänen ansaitsemallaan tavalla. Aiheen käsittely nuoren kanssa vaatii ammattilaiselta rohkeutta.
Kehittämistyö alkoi 2020 keväällä ja saatiin päätökseensä 2021 keväällä. Kehittämistyömme tavoitteena oli koota ammattilaisille helppolukuinen tiivis opas, jossa käydään läpi kaikki Kysy Nuorelta-hankkeen materiaalit ja niiden käyttöohjeet. Kehittämistyön prosessia on käsitelty raportin loppuosassa vaiheittain. Menetelminä käytimme muun muassa palavereja, dialogista keskustelua ja kokemusasiantuntijoiden tiedon hyödyntämistä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan menetelmämme olivat tarkoitettuja lähityöskentelyyn. COVID – 19 viruksen myötä kuitenkin jouduimme muokkaamaan valittuja menetelmiämme etätyöskentelyyn sopivaksi. Tämä onnistui hyvällä tiimityöskentelyllä ja toimeksiantajan tuella.
The guidebook was created using previously available theory and the opinions of experts by experience. The instructions in the guidebook describe the meaning of the materials and the proper way to use them. The need for these materials and the instructions was created due to the absent of any similar works catered towards professionals. The guide-book is meant to support the work of professionals and to offer more tools to reach a successful encounter with a young carer. It is crucial to realize the help young carers need and how to provide it. The content of the guidebook is quite heavy and bringing it up with the youth demands a certain level of ethical sensitivity. It is important to get ac-quainted with the materials before approaching a young carer. Every young carer needs to be met with respect and honesty. This acquires the professional to be brave and trust the work they do.
This development work started in the beginning of 2020 and was finished in the spring of 2021. The process of the work is described at the end on the report. The methods that were chosen for this development work were meetings, dialogical conversations, and the opinions of experts by experience, for an example. The original plan was to utilize these methods in person but due to COVID-19 virus, it was needed to modify them to be suita-ble used without meeting people in person. It was successful with great teamwork and the support of the commissioner. The report goes more in depth about the difficulties COVID-19 brought to the work.