Matkailutuote suomalaisille ryhmämatkailijoille Bulgariaan
Pohjalainen, Janne (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pohjalainen, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148684
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella matkailutuote suomalaisille ryhmämatkailijoille Bulgariaan. Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona T:mi Tuutuntielle, joka on yhden henkilön matkailuyritys. Lopullinen tuote tullaan tuottamaan kolmen yrityksen yhteistyönä; Tuutuntien, Kouvolan Matkatoimiston sekä Kunchev Travelin. Tuutuntien ensisijainen tehtävä on matkapaketin suunnittelu sekä matkanjohtajan tehtävien hoitaminen Bulgariassa, Kouvolan Matkatoimisto toimii tuotteen markkinoijana ja jakajana Suomessa, kun taas Kunchev Travel on matkailutuotteen kohteessa toimiva incoming toimisto, jonka vastuulla on matkan järjestelyt Bulgariassa. Tuotteen kohderyhmä on aktiiviset seniorit, eli 55–70-vuotiaat aktiiviset aikuiset. Avainsanoiksi tuotteen suunnitteluun valikoitui aitous, paikallisuus, luonto, kulttuuri sekä hyvä palvelu.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu matkailutuotteen suunnitteluun tarvittavista aiheista. Nämä aiheet ovat matkailutuotteen suunnittelun menetelmät sekä matkailutuotteen elämyksellisyys, kohderyhmä ja segmentointi. Lisäksi tietoperustassa on taustatietoa matkailutuotteen kolmesta toimijasta.
Työn empiirisessä osassa käydään läpi matkailutuotteen ideointi ja suunnitteluprosessi, jonka jälkeen työn tuotos esitellään. Matkailutuotteen suunnitteluprosessi alkaa toimeksiantajalta saadun idean jatkokehittämisellä. Prosessi jatkuu matkailutuotteen konseptin kehittämisellä, ja kohderyhmän osallistumisen arvioimisella, jonka jälkeen syntyy moduulit, jotka muodostavat ehjän ja tasapainoisen tuotteen.
Matkailutuotteen suunnittelussa huomioidaan kohderyhmä, ja kohderyhmän mielenkiinnon kohteet. Valitut majoituskohteet, reitti sekä aktiviteetit palvelevat hyvin toimeksiantajan toiveita. Kohteiden valintaan vaikuttaa niiden historia, kulttuuri tai luonto.
Valmis produkti on 11 yön ryhmämatka, joka koostuu mielenkiintoisista ranta-, kaupunki- sekä luontokohteista. Kohteissa matkailija pääsee nauttimaan bulgarialaisen keittiön antimista, kylpyläpalveluista, uniikista luonnosta sekä historiallisista kaupungeista. Matkalla kuljettava reitti on monipuolinen, kattaen suuren osan Bulgariasta ilman kiirehtimistä. Majoituskohteiksi valikoitui Nessebar, Plovdiv, Devin, Sandanski sekä pääkaupunki Sofia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu matkailutuotteen suunnitteluun tarvittavista aiheista. Nämä aiheet ovat matkailutuotteen suunnittelun menetelmät sekä matkailutuotteen elämyksellisyys, kohderyhmä ja segmentointi. Lisäksi tietoperustassa on taustatietoa matkailutuotteen kolmesta toimijasta.
Työn empiirisessä osassa käydään läpi matkailutuotteen ideointi ja suunnitteluprosessi, jonka jälkeen työn tuotos esitellään. Matkailutuotteen suunnitteluprosessi alkaa toimeksiantajalta saadun idean jatkokehittämisellä. Prosessi jatkuu matkailutuotteen konseptin kehittämisellä, ja kohderyhmän osallistumisen arvioimisella, jonka jälkeen syntyy moduulit, jotka muodostavat ehjän ja tasapainoisen tuotteen.
Matkailutuotteen suunnittelussa huomioidaan kohderyhmä, ja kohderyhmän mielenkiinnon kohteet. Valitut majoituskohteet, reitti sekä aktiviteetit palvelevat hyvin toimeksiantajan toiveita. Kohteiden valintaan vaikuttaa niiden historia, kulttuuri tai luonto.
Valmis produkti on 11 yön ryhmämatka, joka koostuu mielenkiintoisista ranta-, kaupunki- sekä luontokohteista. Kohteissa matkailija pääsee nauttimaan bulgarialaisen keittiön antimista, kylpyläpalveluista, uniikista luonnosta sekä historiallisista kaupungeista. Matkalla kuljettava reitti on monipuolinen, kattaen suuren osan Bulgariasta ilman kiirehtimistä. Majoituskohteiksi valikoitui Nessebar, Plovdiv, Devin, Sandanski sekä pääkaupunki Sofia.