Rikosperusteisen ajokieltoasian käsittely poliisille : tutkimus ajokielloista Pohjanmaan alueella
Nygård, Patrik (2021)
Nygård, Patrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128542
Tiivistelmä
Poliisi on määrännyt kaikki ajokiellot vuoden 2019 ajokorttilain uudistuksen myötä. Ennen uudistusta tuomioistuin määräsi ajokiellot vakavimpien liikennerikosten seurauksena ja poliisi määräsi loput. Rikosperusteista ajokieltoa pidetään turvaamistoimenpiteenä, jolla pyritään estämään liikenneturvallisuudelle haitaksi olevan kuljettajan osallistuminen liikenteeseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten käräjäoikeuden määräämät ajokiellot eroavat poliisin määräämistä. Aihetta tarkastellaan käräjäoikeuden ja poliisin toiminnan sekä kansalaisten yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, onko ajokorttilain muutoksella saavutettu toivottu lopputulos.
Tutkimuksen aineistona käytetään 50 Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeuden tuomiota sekä 50 Pohjanmaan poliisilaitoksen ajokieltopäätöstä. Aineisto on kerätty satunnaisesti tietyt kriteerit täyttävien yksilöiden joukosta. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä menetelmää, jotta ajokieltojen pituuksia kyetään vertailemaan aukottomasti ja tuloksia voidaan pitää luotettavina.
Tutkimustulosten perusteella käräjäoikeuden määräämät ajokiellot eivät ole linjassa keskenään, ja ne ovat keskimääräisesti lyhyempiä poliisin määräämiin ajokieltoihin verrattuna. Poliisi määrää ajokiellot heille annettua ohjetta noudattaen. Voidaan todeta, että lakimuutoksen myötä yhdenvertaisuus ja avoimuus on kehittynyt ajokieltoviranomaisen toiminnassa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten käräjäoikeuden määräämät ajokiellot eroavat poliisin määräämistä. Aihetta tarkastellaan käräjäoikeuden ja poliisin toiminnan sekä kansalaisten yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, onko ajokorttilain muutoksella saavutettu toivottu lopputulos.
Tutkimuksen aineistona käytetään 50 Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeuden tuomiota sekä 50 Pohjanmaan poliisilaitoksen ajokieltopäätöstä. Aineisto on kerätty satunnaisesti tietyt kriteerit täyttävien yksilöiden joukosta. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä menetelmää, jotta ajokieltojen pituuksia kyetään vertailemaan aukottomasti ja tuloksia voidaan pitää luotettavina.
Tutkimustulosten perusteella käräjäoikeuden määräämät ajokiellot eivät ole linjassa keskenään, ja ne ovat keskimääräisesti lyhyempiä poliisin määräämiin ajokieltoihin verrattuna. Poliisi määrää ajokiellot heille annettua ohjetta noudattaen. Voidaan todeta, että lakimuutoksen myötä yhdenvertaisuus ja avoimuus on kehittynyt ajokieltoviranomaisen toiminnassa.