Ruokamatkailun kehittäminen hanketyössä – Askelia tulevaisuuden toimijoille
Vakkila, Veera (2021)
Vakkila, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138580
Tiivistelmä
Ruokamatkailun suosio lisääntyy matkailijoiden keskuudessa, minkä vuoksi sen kehittäminen on noussut yhä tärkeämmäksi osaksi matkailualaa. Keinoja ruokamatkailun kehittämiseksi ovat muun muassa brändäys, paikkamarkkinointi, vetovoimatekijät ja tarinallistaminen. Ruokamatkailua kehitetään erilaisilla hankkeilla Suomessa ja ympäri maailmaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kyselyn ja toteutettujen hankkeiden pohjalta, mitkä toimenpiteet on nähty hyödyllisinä ruokamatkailun kehittämisessä. Tässä opinnäytetyössä tutustutaan ruokamatkailuhankkeisiin sekä Euroopassa että Suomessa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Gastro Business -hanke. Opinnäytetyö muodostuu kahdesta osasta: empiirisestä sekä teoriaosuudesta. Empiirinen osa kuvailee selvitystyön toteutumista, tuloksia, pohdintaa ja johtopäätöksiä. Teoriaosa käsittelee keskeisen teorian, ja siinä luonnehditaan opinnäytetyön prosessia. Opinnäytetyön keskeinen teoriatausta perustuu European Region of Gastronomy -palkinnon saaneisiin alueisiin, ruokamatkailuun sekä brändäykseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin sähköpostin välityksellä lähetettyä kyselyä ja internetistä koottua aineistoa. Kysely toteutettiin European Region of Gastronomy -palkinnon saaneilla alueilla, ja internetistä koottu aineisto perustuu ruokamatkailua sivuaviin hankkeisiin Suomessa.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että ruokamatkailun kehittämisen hyödylliset toimenpiteet koostuvat yhteisöllisyyden luomisesta, ihmisten yhteen tuomisesta, yhteistyöverkostojen muodostumisesta, selkeän viestinnän huolehtimisesta, uusien palvelukokonaisuuksien synnyttämisestä tuotteistamista hyväksikäyttäen sekä ihmisten kouluttamisesta liittyen ruokamatkailun merkitykseen ja mahdollisuuksiin.
Paikallisen ruoan näkyvämpi esiin tuominen luontoreittien läheisyydessä, noutoruoan kehittäminen ja tarinallistamisen hyödyntäminen ovat opinnäytetyössä esiintyvät kehitysehdotukset. Opinnäytetyössä pohditaan tuotteistamista, tarinallistamista, aluekehittämistä, tiedon jakamista, yhteisöllisyyttä ja toiminnan jatkuvuutta. Lopputuloksia voidaan hyödyntää ruokamatkailun kehittämiseksi uusissa hankkeissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kyselyn ja toteutettujen hankkeiden pohjalta, mitkä toimenpiteet on nähty hyödyllisinä ruokamatkailun kehittämisessä. Tässä opinnäytetyössä tutustutaan ruokamatkailuhankkeisiin sekä Euroopassa että Suomessa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Gastro Business -hanke. Opinnäytetyö muodostuu kahdesta osasta: empiirisestä sekä teoriaosuudesta. Empiirinen osa kuvailee selvitystyön toteutumista, tuloksia, pohdintaa ja johtopäätöksiä. Teoriaosa käsittelee keskeisen teorian, ja siinä luonnehditaan opinnäytetyön prosessia. Opinnäytetyön keskeinen teoriatausta perustuu European Region of Gastronomy -palkinnon saaneisiin alueisiin, ruokamatkailuun sekä brändäykseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin sähköpostin välityksellä lähetettyä kyselyä ja internetistä koottua aineistoa. Kysely toteutettiin European Region of Gastronomy -palkinnon saaneilla alueilla, ja internetistä koottu aineisto perustuu ruokamatkailua sivuaviin hankkeisiin Suomessa.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että ruokamatkailun kehittämisen hyödylliset toimenpiteet koostuvat yhteisöllisyyden luomisesta, ihmisten yhteen tuomisesta, yhteistyöverkostojen muodostumisesta, selkeän viestinnän huolehtimisesta, uusien palvelukokonaisuuksien synnyttämisestä tuotteistamista hyväksikäyttäen sekä ihmisten kouluttamisesta liittyen ruokamatkailun merkitykseen ja mahdollisuuksiin.
Paikallisen ruoan näkyvämpi esiin tuominen luontoreittien läheisyydessä, noutoruoan kehittäminen ja tarinallistamisen hyödyntäminen ovat opinnäytetyössä esiintyvät kehitysehdotukset. Opinnäytetyössä pohditaan tuotteistamista, tarinallistamista, aluekehittämistä, tiedon jakamista, yhteisöllisyyttä ja toiminnan jatkuvuutta. Lopputuloksia voidaan hyödyntää ruokamatkailun kehittämiseksi uusissa hankkeissa.