Stöd till barn med invandrarbakgrund inom småbarnspedagogiken: En scoping review
Staffans, Ulrika; Åsbacka, Katarina (2021)
Staffans, Ulrika
Åsbacka, Katarina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138622
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att öka professionellas kunskap om hur småbarnspedagogiken kan stöda barn
med invandrarbakgrund. Arbetets frågeställning är: ”Hur kan man stöda barn med
invandrarbakgrund inom småbarnspedagogiken?”. Arbetet har avgränsats till barn med
invandrarbakgrund i åldern 3–5 år. Barnets juridiska ställning har inte beaktats.
Ämnet är aktuellt i och med att invandringen har ökat. Småbarnspedagogiken som arena har en
viktig socioekonomisk utjämnande funktion och kan vara en av de första instanserna barnet
kommer i kontakt med i det nya hemlandet. Tidigare forskning och litteratur belyser att det finns
ett behov av att öka professionellas kunskap om vikten av tidiga insatser för barnets integrering
samt resursförstärkande arbetsmetoder.
Genom en kvalitativ ansats och metoden scoping review har litteratur granskats. Analysen
resulterade i fyra kategorier för hur professionella kan stöda barn med invandrarbakgrund som
deltar i småbarnspedagogiken. Kategorierna är: 1) Professionellas kompetenser för att stärka en
kulturell och hållbar lärmiljö; 2) Tillitsfulla relationer; 3) Inkludering och delaktighet; 4) Språk och
språkmedveten pedagogik.
Resultatet visar att professionellas kompetenser, språkinlärning, lek och kamratrelationer har en
central betydelse för barnets integrering och inkludering. Mera forskning som belyser barnets
perspektiv och barnet som medforskare behövs.
Konklusionen är att professionella inom småbarnspedagogiken behöver konkreta verktyg, modernt
stödjande material för språkinlärning samt kompetenser i interkulturellt förhållningssätt för att
främja delaktighet och jämlikhet bland barn med invandrarbakgrund. Socionomen har en viktig roll
inom småbarnspedagogiken och dennes roll behöver utvecklas för att möta det kunskapstryck
globaliseringen ställer på småbarnspedagogiken nu och i framtiden.
med invandrarbakgrund. Arbetets frågeställning är: ”Hur kan man stöda barn med
invandrarbakgrund inom småbarnspedagogiken?”. Arbetet har avgränsats till barn med
invandrarbakgrund i åldern 3–5 år. Barnets juridiska ställning har inte beaktats.
Ämnet är aktuellt i och med att invandringen har ökat. Småbarnspedagogiken som arena har en
viktig socioekonomisk utjämnande funktion och kan vara en av de första instanserna barnet
kommer i kontakt med i det nya hemlandet. Tidigare forskning och litteratur belyser att det finns
ett behov av att öka professionellas kunskap om vikten av tidiga insatser för barnets integrering
samt resursförstärkande arbetsmetoder.
Genom en kvalitativ ansats och metoden scoping review har litteratur granskats. Analysen
resulterade i fyra kategorier för hur professionella kan stöda barn med invandrarbakgrund som
deltar i småbarnspedagogiken. Kategorierna är: 1) Professionellas kompetenser för att stärka en
kulturell och hållbar lärmiljö; 2) Tillitsfulla relationer; 3) Inkludering och delaktighet; 4) Språk och
språkmedveten pedagogik.
Resultatet visar att professionellas kompetenser, språkinlärning, lek och kamratrelationer har en
central betydelse för barnets integrering och inkludering. Mera forskning som belyser barnets
perspektiv och barnet som medforskare behövs.
Konklusionen är att professionella inom småbarnspedagogiken behöver konkreta verktyg, modernt
stödjande material för språkinlärning samt kompetenser i interkulturellt förhållningssätt för att
främja delaktighet och jämlikhet bland barn med invandrarbakgrund. Socionomen har en viktig roll
inom småbarnspedagogiken och dennes roll behöver utvecklas för att möta det kunskapstryck
globaliseringen ställer på småbarnspedagogiken nu och i framtiden.