Känslohantering för barn i nyfamiljen: Kreativa metoder som stöd
Henriksson, Laura; Jokinen, Madeleine; Melarti, Anne (2021)
Henriksson, Laura
Jokinen, Madeleine
Melarti, Anne
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128451
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa projektia ”Uusperheiden mahdollisuudet ja haasteet”. Uusperheessä mahdollisesti ilmenevät haasteet saattavat aiheuttaa erilaisia tunteita perheenjäsenissä. Tunteilla on suuri merkitys perhesuhteissa. Lapselle sopeutuminen uusperheeseen voi olla vaikeaa ja aikaa vievää. Lapsi tarvitsee aikuisen tukea tunteiden käsittelyssä. Tämä on tärkeää, koska se lisää lapsen hyvinvointia. Luovat menetelmät, kuten musiikki ja piirtäminen, voivat auttaa lasta tunteiden käsittelyssä ja ilmaisussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käsikirja uusperheiden vanhemmille, joiden lapset ovat iältään 7–9-vuotiaita. Käsikirjan tarkoituksena oli tuoda vanhemmille tietoa tunteiden käsittelystä lasten kanssa. Tutkimuskysymykset olivat: ”Millaisia positiivisia vaikutuksia lapselle ja koko perheelle on siitä, että lapsi voi ilmaista tunteitaan ja tulla ymmärretyksi? Kuinka uusperheen vanhemmat voivat käyttää luovia menetelmiä tukeakseen lasta tunteiden käsittelyssä?”
Metodina opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuuskatsausta sekä yksinkertaistettua sisältöanalyysia olennaisen teorian löytämiseksi. Tietoa etsittiin aiheista uusperheiden haasteet, kuinka tukea lasta tunteiden käsittelyssä sekä millaisia luovia menetelmiä voidaan käyttää tunteiden tukemiseen. Detta examensarbete gjordes inom projektet ”Möjligheter och utmaningar i nyfamiljer”. I nyfamiljer kan det uppstå utmaningar som väcker olika känslor hos familjemedlemmarna. Känslorna spelar en stor roll i familjerelationerna. Det kan ta en lång tid för barnet att anpassa sig till den nya familjesituationen och hen behöver stöd av en vuxen för att hantera sina känslor. Känslohantering är viktigt eftersom det ökar barnets välmående. Kreativa metoder, såsom musik och teckning, kan vara ett stöd för att hantera och uttrycka känslor.
Syftet med examensarbetet var att utarbeta en handbok för känslohantering som riktas till föräldrar i nyfamiljer med barn i åldern 7–9. Frågeställningarna i arbetet var ”Vilka positiva effekter har det för barnet och hela familjen att barnet kan uttrycka sina känslor och bli förstådd? Hur kan föräldrar i nyfamiljer använda kreativa metoder för att stöda barnets känslohantering?”
En litteratursökning och förenklad innehållsanalys gjordes för att få fram relevant information om utmaningar i nyfamiljer, hur man kan stöda barns känslohantering samt hurdana kreativa metoder som kan fungera som verktyg för detta.
Resultatet är en handbok för föräldrar som innehåller information om utmaningar i nyfamiljer, känslor och kreativa metoder. I handboken presenteras fyra övningar som kan användas som stöd för barnets känslohantering och kommunikation om känslor med hjälp av musik och teckning. This Bachelor’s thesis was written in the project “Possibilities and Challenges in Stepfamilies”. In stepfamilies, challenges can appear. These can evoke different emotions in the family members. Emotions are meaningful in family relationships. It can be difficult for the children to adapt to the new family and he or she needs support from an adult to handle the emotions. Emotion management is important since it increases the child’s wellbeing. Creative methods, such as music and drawing, can help the children in handling and expressing their emotions.
The aim of the thesis was to develop a handbook about emotion management directed to parents in stepfamilies with children aged 7 to 9. The research questions in the thesis were “What are the positive effects for the child and the entire family when the child can express his or her emotions and be understood? How can parents in stepfamilies use creative methods to support the child’s emotion management?”
Literature review and a simplified content analysis were used to find relevant content about challenges in stepfamilies, how to support children’s emotion management and which creative methods can work as a tool for this.
The result is a handbook for parents containing information about challenges in stepfamilies, emotions and creative methods. It presents four exercises that can be used as a support for the child’s emotion management and communication about feelings with the help of music and drawing.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käsikirja uusperheiden vanhemmille, joiden lapset ovat iältään 7–9-vuotiaita. Käsikirjan tarkoituksena oli tuoda vanhemmille tietoa tunteiden käsittelystä lasten kanssa. Tutkimuskysymykset olivat: ”Millaisia positiivisia vaikutuksia lapselle ja koko perheelle on siitä, että lapsi voi ilmaista tunteitaan ja tulla ymmärretyksi? Kuinka uusperheen vanhemmat voivat käyttää luovia menetelmiä tukeakseen lasta tunteiden käsittelyssä?”
Metodina opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuuskatsausta sekä yksinkertaistettua sisältöanalyysia olennaisen teorian löytämiseksi. Tietoa etsittiin aiheista uusperheiden haasteet, kuinka tukea lasta tunteiden käsittelyssä sekä millaisia luovia menetelmiä voidaan käyttää tunteiden tukemiseen.
Syftet med examensarbetet var att utarbeta en handbok för känslohantering som riktas till föräldrar i nyfamiljer med barn i åldern 7–9. Frågeställningarna i arbetet var ”Vilka positiva effekter har det för barnet och hela familjen att barnet kan uttrycka sina känslor och bli förstådd? Hur kan föräldrar i nyfamiljer använda kreativa metoder för att stöda barnets känslohantering?”
En litteratursökning och förenklad innehållsanalys gjordes för att få fram relevant information om utmaningar i nyfamiljer, hur man kan stöda barns känslohantering samt hurdana kreativa metoder som kan fungera som verktyg för detta.
Resultatet är en handbok för föräldrar som innehåller information om utmaningar i nyfamiljer, känslor och kreativa metoder. I handboken presenteras fyra övningar som kan användas som stöd för barnets känslohantering och kommunikation om känslor med hjälp av musik och teckning.
The aim of the thesis was to develop a handbook about emotion management directed to parents in stepfamilies with children aged 7 to 9. The research questions in the thesis were “What are the positive effects for the child and the entire family when the child can express his or her emotions and be understood? How can parents in stepfamilies use creative methods to support the child’s emotion management?”
Literature review and a simplified content analysis were used to find relevant content about challenges in stepfamilies, how to support children’s emotion management and which creative methods can work as a tool for this.
The result is a handbook for parents containing information about challenges in stepfamilies, emotions and creative methods. It presents four exercises that can be used as a support for the child’s emotion management and communication about feelings with the help of music and drawing.