Metoder och stödformer för högkänsliga barn - En kvalitativ studie om hur personal inom småbarnspedagogiken hjälper och stöder högkänsliga barn
Korpikangas, Ida; Mantere, Jenni; Ylitalo, Jenna; Lindström, Casper (2021)
Korpikangas, Ida
Mantere, Jenni
Ylitalo, Jenna
Lindström, Casper
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128417
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en kvalitativ studie som utgjorde en del av projektet “Högkänslighet - en utmaning inom vård och omsorg?” i samarbete med Högkänsliga i Finland rf. Syftet var att kartlägga hurdana metoder och stödformer personal inom småbarnspedagogiken använder för att hjälpa barn med högkänslighet på daghem. Stöd från vuxna har stor betydelse för dessa barns välmående, utveckling och lärande. Arbetet hade två frågeställningar: vilka metoder kan användas för att stöda barn med högkänslighet på daghem samt hur använder personal inom småbarnspedagogiken dessa metoder och hur fungerar metoderna i praktiken. Målsättningen med arbetet var att utveckla kunskapen gällande högkänslighet hos barn samt öka medvetenheten om olika konkreta metoder och stödformer som stöder dessa barn.
Arbetet består av en teoridel som baserar sig på mångsidig litteratur om ämnet. En webbaserad enkätundersökning utformades för att undersöka vilka metoder och stödformer som används med högkänsliga barn på daghem. Resultaten från enkätundersökningen tyder på att daghemspersonalen använder mångsidiga metoder och stödformer för att hjälpa och stöda dessa barn. Dock var svaren mycket varierande och utförligare beskrivningar skulle ha varit önskvärt för att få en klarare helhetsbild av daghemspersonalens kunskap. Högkänslighet hos barn är ett viktigt ämne som kräver ökad kunskap och fortsatt forskning för att trygga och främja dessa barns välbefinnande.
Arbetet består av en teoridel som baserar sig på mångsidig litteratur om ämnet. En webbaserad enkätundersökning utformades för att undersöka vilka metoder och stödformer som används med högkänsliga barn på daghem. Resultaten från enkätundersökningen tyder på att daghemspersonalen använder mångsidiga metoder och stödformer för att hjälpa och stöda dessa barn. Dock var svaren mycket varierande och utförligare beskrivningar skulle ha varit önskvärt för att få en klarare helhetsbild av daghemspersonalens kunskap. Högkänslighet hos barn är ett viktigt ämne som kräver ökad kunskap och fortsatt forskning för att trygga och främja dessa barns välbefinnande.