Se mig för den jag är
Arifi, Sanne; Raevuori, Mariella (2021)
Arifi, Sanne
Raevuori, Mariella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128406
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en del av projektet “Högkänslighet – en utmaning inom vård och omsorg?” och är en kvalitativ studie om social- och hälsovårdspersonalens kunskap om högkänslighet bland barn. Högkänsliga barn tenderar att reagera starkare på stimuli än icke-högkänsliga barn. Ett högkänsligt barn kan vara i behov av särskilt stöd i olika situationer och därmed bör den professionellas bemötande vara individanpassat. Syftet med examensarbetet är att kartlägga social- och hälsovårdpersonalens kunskap om högkänslighet bland barn i åldern 2 - 6 år. Målet är att undersöka ifall det förekommer skillnader bland de anställda inom socialvården och de anställda inom hälsovården.
För att nå önskad målgrupp användes snöbollsmetoden som urvalsmetod. Som insamlingsmetod i detta arbete har ett semistrukturerat frågeformulär använts. Insamlat data analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Respondenternas svar kategoriserades kom att bli självinlärning, DOES och bemötande. Resultatet visade att de som deltog i undersökningen hade grundläggande kunskaper om högkänslighet. De som arbetade inom det sociala området ansåg det viktigt att tänka på hur barnet agerar i grupp, medan de som arbetade inom hälsovården lyfte fram faktorer i mötet mellan barnet och den professionella.
För att nå önskad målgrupp användes snöbollsmetoden som urvalsmetod. Som insamlingsmetod i detta arbete har ett semistrukturerat frågeformulär använts. Insamlat data analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Respondenternas svar kategoriserades kom att bli självinlärning, DOES och bemötande. Resultatet visade att de som deltog i undersökningen hade grundläggande kunskaper om högkänslighet. De som arbetade inom det sociala området ansåg det viktigt att tänka på hur barnet agerar i grupp, medan de som arbetade inom hälsovården lyfte fram faktorer i mötet mellan barnet och den professionella.