Bomban tapahtumatalon asiakaskysely ja kilpailija-analyysi
Piiroinen, Emma; Ikonen, Essi (2021)
Piiroinen, Emma
Ikonen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118312
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kerätä asiakaspalautetta Bomban uudistetusta tapahtumatalosta, joka avattiin kesällä 2020 asiakkaiden käyttöön. Sen lisäksi tapahtumatalolle haluttiin kartoittaa kilpailijoita samanlaista konseptia omaavilta yrityksiltä Suomesta. Tällä tavalla selvitettiin, keitä kilpailijat ovat ja mitä uusia näkökulmia heiltä voitiin oppia. Tietoja analysoimalla saatiin tuloksia, joiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysideoita. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Se sisältää tietoperustaa asiakasymmärryksestä, -tiedosta ja -kyselystä. Näiden lisäksi työssä kerrotaan teoriaa yrityksien kilpailusta, kilpailija-analyysistä ja benchmarkingista. Menetelminä käytettiin asiakaskyselyä ja kilpailija-analyysiä. Kilpailijoita tutkiessa hyödynnettiin myös SWOT-analyysiä. Asiakaskyselyllä saatiin yhteensä 71 vastausta, joiden pohjalta tehtiin päätelmiä. Kilpailija-analyysissä etsittiin tietoa ja verrattiin kahdeksaa yritystä Bomban tapahtumataloon. Opinnäytetyössä tiedonkeruuseen käytettiin sähköisiä ja painettuja lähteitä sekä sähköistä ja paperista kyselylomaketta. Tulosten perusteella selvisi, että Bomban tapahtumatalo on tuonut lisää sisältöä asiakkaille. Palautteista nousi myös useita kehitysideoita jatkoa varten. Kilpailija-analyysissä tuli ilmi Bomban tapahtumatalon kovimmat kilpailijat ja asioita, joita voisi kehittää jatkossa. Vertailusta saatiin esille yrityksien yhtäläisyyksiä ja nähtiin, mikä oli esimerkiksi ulkonäöllisesti lähimpänä.