Brändiaktivismin toteutus vaatealan yrityksissä
Kurttila, Roosa (2021)
Kurttila, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118185
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus brändiaktivismista, joka keskittyy vaate- sekä tekstiilialan yritysten kannanottoihin sekä kuluttajien reaktioihin. Tavoiteena on löytää toimivia tapoja yrityksille harjoittaa brändiaktivismia, joita käydään läpi erilaisten esimerkkien sekä tutkimusten kautta. Työn tavoitteena on kartoittaa millainen aktivismi on toimivaa ja kuluttajien mielestä autenttista sekä, kuinka yritysten kannattaa lähestyä erilaisia sosiopoliittisia epäkohtia yhteiskunnassa.
Opinnäytetyössä tutustutaan ensin brändiin sekä brändikuvaan, jonka jälkeen syvennytään brändiaktivismiin. Aluksi tutustutaan brändiaktivismiin sen eri osa-alueiden sekä typologian kautta ja sen jälkeen tutustutaan herätyspesuun, eli brändiaktivismin varjopuoleen. Seuraavaksi tutkimuksessa käydään läpi autenttisen ja aidon aktivismin piirteitä muun muassa retkeilyvaatteista tunnetun Patagonian aktivismitoiminnan kautta sekä perehdytään syihin miksi brändiaktivismista on tullut suosittua monien brädien toiminnassa.
Tutkimuksen neljännessä osassa selvitetään sosiaalisen median yhteys brändiaktivismiin sekä kurkistetaan kuluttajien mielipiteisiin, tapaan reakoida ja arvioida brändien aktivismin autenttisuutta. Cancel-kulttuurista on tullut melko normaali ilmiö sosiaalisessa mediassa, ja se kohdistuu usein myös yrityksiin. Tämän vuoksi yritysten tulee valmiutua kuluttajien reaktioihin sekä koittaa välttää esimerkiksi erilaiset boikotointi liikkeet.
Viimeiseksi tutustutaan brändiaktivismin toteutukseen sekä kuluttajien reaktioihin muutaman konkreettisen esimerkin kautta, joissa esitellään muun muassa Finlaysonin rohkeaa otetta brändiaktivismiin. Opinnäytetyön loppuun on koottu yrityksille "Starter Pack", kuinka brändiaktivismi kannattaa omaksua omaan toimintaan.
Opinnäytetyössä tutustutaan ensin brändiin sekä brändikuvaan, jonka jälkeen syvennytään brändiaktivismiin. Aluksi tutustutaan brändiaktivismiin sen eri osa-alueiden sekä typologian kautta ja sen jälkeen tutustutaan herätyspesuun, eli brändiaktivismin varjopuoleen. Seuraavaksi tutkimuksessa käydään läpi autenttisen ja aidon aktivismin piirteitä muun muassa retkeilyvaatteista tunnetun Patagonian aktivismitoiminnan kautta sekä perehdytään syihin miksi brändiaktivismista on tullut suosittua monien brädien toiminnassa.
Tutkimuksen neljännessä osassa selvitetään sosiaalisen median yhteys brändiaktivismiin sekä kurkistetaan kuluttajien mielipiteisiin, tapaan reakoida ja arvioida brändien aktivismin autenttisuutta. Cancel-kulttuurista on tullut melko normaali ilmiö sosiaalisessa mediassa, ja se kohdistuu usein myös yrityksiin. Tämän vuoksi yritysten tulee valmiutua kuluttajien reaktioihin sekä koittaa välttää esimerkiksi erilaiset boikotointi liikkeet.
Viimeiseksi tutustutaan brändiaktivismin toteutukseen sekä kuluttajien reaktioihin muutaman konkreettisen esimerkin kautta, joissa esitellään muun muassa Finlaysonin rohkeaa otetta brändiaktivismiin. Opinnäytetyön loppuun on koottu yrityksille "Starter Pack", kuinka brändiaktivismi kannattaa omaksua omaan toimintaan.