Simulaatio-oppiminen terveysalan opinnoissa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Huhtiniemi, Jenni; Enlund, Julia (2021)
Huhtiniemi, Jenni
Enlund, Julia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046997
Tiivistelmä
Simulaation käyttäminen opetuksessa on yleistynyt teknologian kehittymisen myötä ja sitä käytetään paljon terveysalan opinnoissa opetusmenetelmänä. Simulaatio –opetuksen avulla opiskelijat voivat opetella turvallisessa ympäristössä työssä tärkeitä kliinisiä taitoja ja hoitajana toimimista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten simulaatio-opetus tukee terveysalan opiskelijaa opintojen aikana sekä tavoitteena oli tuottaa tietoa ammattikorkeakouluille, minkälaisia simulaatiomuotoja harjoitellaan ja minkälaista osaamista simulaatiot tuottavat. Opinnäytetyö toteutettiin kuivailevana kirjallisuuskatsauksena käsitellen simulaatio- oppimista. Keräsimme aineiston kirjallisuuskatsauksen avulla käyttämällä näyttöön perustuvia ja luotettavia lähteitä. Tutkimuskysymyksiimme vastasi 10 tutkimusta. Valitsimme opinnäytetyöhön lopuksi kuusi simulaatio -opetusta käsittelevää tutkimusta. Teimme sisällön analyysin laadullista tutkimustapaa käyttäen sekä käsittelimme aineiston sisällön analyysin avulla. Simulaatio- oppimisesta kertovissa tutkimuksissa tuli esille monenlaisia tietoja ja taitoja, joita simulaatio-oppiminen kehitti ja tuotti. Jaoimme nämä tiedot ja taidot kolmeen pääryhmään, jotka olivat simulaation kehittämät ajattelutaidot, ammattiin harjoittavat taidot ja kädentaidot. Myös monessa tutkimuksessa mainittiin ryhmässä toimisen taidoista, jotka ovat tärkeitä taitoja opiskellessa ja työelämässä. Simulaatio-opetusta voidaan hyödyntää monien erilaisten asioiden opetteluun ja harjoitteluun. Simulaatio-opetusta käytetään paljon ammattikorkeakoulussa terveysalan taitojen opetteluun ja opettamiseen. Simulaatio-opetus koetaan pääsääntöisesti itsetuntoa nostavaksi ja tyytyväisyyttä tuottavaksi opetustavaksi. Simulaatio-opetusta ja sen käyttötapoja on kuitenkin tärkeä ylläpitää ja kehittää terveysalan tarpeita vastaavaksi. The use of simulation in teaching has increased due to technology improvement. It is widely used in healthcare studies as a teaching method. While using simulation in teaching students can study and learn important clinical skills and they get to know how nurses work in safe environments. This thesis aims to research how simulation- teaching supports healthcare students while studying. The aim of this thesis was to produce knowledge for the university of applied sciences about what kind of simulation formats can be practiced and what kind of competence simulations are to produce.
Thesis was a descriptive literature review which addresses simulation learning. We gathered our material using evidence based and reliable references. 10 studies answered our research question. We chose six studies for this thesis.
On studies of simulation learning we found out that simulation increases many skills and knowledge. We shared this knowledge and skills with three main groups which are thinking skills, skills that increase clinical skills and skills that improve career skills. In many studies there where mentioned that simulation increases group function skills, which are important skills in studies and working life.
Simulation teaching can be used to teach and practice many different skills and it is widely used in university on applied sciences to teach and learn in healthcare studies. Simulation is experienced to increase self-esteem and students who take part in simulation are also satisfied whit learning. Simulation teaching and its use as an instrument of learning is crucial to maintain and to develop to correspond to the needs of healthcare.
Thesis was a descriptive literature review which addresses simulation learning. We gathered our material using evidence based and reliable references. 10 studies answered our research question. We chose six studies for this thesis.
On studies of simulation learning we found out that simulation increases many skills and knowledge. We shared this knowledge and skills with three main groups which are thinking skills, skills that increase clinical skills and skills that improve career skills. In many studies there where mentioned that simulation increases group function skills, which are important skills in studies and working life.
Simulation teaching can be used to teach and practice many different skills and it is widely used in university on applied sciences to teach and learn in healthcare studies. Simulation is experienced to increase self-esteem and students who take part in simulation are also satisfied whit learning. Simulation teaching and its use as an instrument of learning is crucial to maintain and to develop to correspond to the needs of healthcare.