Minä itte! : Alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Kaski, Mirka (2021)
Kaski, Mirka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka alle 3-vuotiaiden lasten osallisuus toteutuu varhaiskasvatuksessa sekä tuottaa ideoita osallisuuden toteuttamiseen varhaiskasvatuksen käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tutkimustietoa, jota voidaan käyttää alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden toteuttamiseen sekä huomioimiseen varhaiskasvatuksessa. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Kuinka alle 3-vuotiaiden lasten osallisuus näkyy varhaiskasvatuksen arjen toiminnoissa? Kuinka varhaiskasvattajat määrittelevät osallisuuden? Millaisia haasteita koetaan alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden toteuttamisessa olevan?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin, mitä on laadukas varhaiskasvatus sekä osallisuus ja sen eri näkökulmia arjen tilanteissa. Myös alle 3-vuotiaiden lasten kehitystä käsiteltiin teoriaosuudessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelu toteutettiin viidelle varhaiskasvatuksen ammattilaiselle ajankohtina 25.01.2021, 28.01.2021, 29.01.2021 ja 09.02.2021. Haastateltavina oli varhaiskasvatuksen opettajia, vastaavia lastenhoitajia ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvattajien tietoisuus alle 3-vuotiaiden lasten osallisuudesta oli melko hajanaista ja osittain puutteellista. Haastateltavien näkemykset osallisuuden tärkeydestä tulivat tutkimuksessa esille, ja siinä näkyi jonkin verran eroavaisuuksia. Suurimmaksi haasteeksi osallisuuden toteuttamiselle koettiin olevan lapsen kielellinen kehitys eli sanojen puute. Myös henkilökunnan resurssit sekä koulutustausta tuotiin esille, mikä lisää haasteita osallisuuden toteuttamiselle. Tutkimustuloksista kävi kuitenkin ilmi, että osassa varhaiskasvatuksen ryhmistä on alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuteen alettua panostaa viime aikoina enemmän ja heidän ryhmässään osallisuutta pidettiin tärkeänä. Opinnäytetyön tuloksena on koottu ideoita siitä, kuinka alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta voitaisiin toteuttaa varhaiskasvatuksessa. Ideat ovat syntyneet haastattelujen, työharjoittelun sekä muutaman eri lähteen pohjalta ja ovat helposti toteutettavissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin, mitä on laadukas varhaiskasvatus sekä osallisuus ja sen eri näkökulmia arjen tilanteissa. Myös alle 3-vuotiaiden lasten kehitystä käsiteltiin teoriaosuudessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelu toteutettiin viidelle varhaiskasvatuksen ammattilaiselle ajankohtina 25.01.2021, 28.01.2021, 29.01.2021 ja 09.02.2021. Haastateltavina oli varhaiskasvatuksen opettajia, vastaavia lastenhoitajia ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvattajien tietoisuus alle 3-vuotiaiden lasten osallisuudesta oli melko hajanaista ja osittain puutteellista. Haastateltavien näkemykset osallisuuden tärkeydestä tulivat tutkimuksessa esille, ja siinä näkyi jonkin verran eroavaisuuksia. Suurimmaksi haasteeksi osallisuuden toteuttamiselle koettiin olevan lapsen kielellinen kehitys eli sanojen puute. Myös henkilökunnan resurssit sekä koulutustausta tuotiin esille, mikä lisää haasteita osallisuuden toteuttamiselle. Tutkimustuloksista kävi kuitenkin ilmi, että osassa varhaiskasvatuksen ryhmistä on alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuteen alettua panostaa viime aikoina enemmän ja heidän ryhmässään osallisuutta pidettiin tärkeänä. Opinnäytetyön tuloksena on koottu ideoita siitä, kuinka alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta voitaisiin toteuttaa varhaiskasvatuksessa. Ideat ovat syntyneet haastattelujen, työharjoittelun sekä muutaman eri lähteen pohjalta ja ovat helposti toteutettavissa.