Terveydenhoitajaopiskelija varhaisen vuorovaikutuksen tukijana neuvolassa
Kalpio, Juulia; Karosto, Heidi (2021)
Lataukset:
Kalpio, Juulia
Karosto, Heidi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108092
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli laatia neuvolaharjoittelun orientoiva tukimateriaali terveydenhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli jäsentää varhaisen vuorovaikutuksen eri osa-alueita sekä vahvistaa opiskelijoiden ymmärrystä varhaisesta vuorovaikutuksesta. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena on tehty terveydenhoitajaopiskelijoille tukimateriaaliksi tarkoitettu posteri, joka on kehitetty vaiheittain terveydenhoitajaopiskelijoiden ja neuvolaharjoittelua ohjaavien opettajien kanssa. Tukimateriaali tuotettiin LAB- ammattikorkeakoulun käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyöhön on laadittu kattava teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta on luotu ensimmäinen versio tukimateriaalista. Tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta on kerätty kirjallisuudesta, internet-lähteistä ja haastatteluista. Tämän jälkeen tukimateriaalia on kehitetty terveydenhoitajaopiskelijoiden ja neuvolaharjoittelua ohjaavien opettajien haastattelujen pohjalta. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelun keinoin, jossa hyödynnettiin laadullisena tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kahdeksan terveydenhoitajaopiskelijaa ja kaksi opettajaa. Tässä opinnäytetyössä aineisto eli haastattelut ovat toimineet lähteenä, joten niitä ei ole analysoitu. Lopuksi on viimeistelty valmis tukimateriaali.
Kehittämistehtäviä vastaava tukimateriaali tiivistää varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen kompaktiin kokoon ja on opiskelijoille helposti hyödynnettävissä. Sisällössä on huomioitu monipuolisesti eri näkökulmia. Keskeisinä periaatteina toimivat asiakas- ja perhelähtöisyys, yksilöllisyys, ihmisen kokonaisvaltaisuus, arvostava kohtaaminen, huolen varhainen puheeksi otto, ennaltaehkäisevä työote sekä voimavaralähtöisyys. Jatkossa olisi tärkeää tarkentaa terveydenhoitajaopiskelijoille varhaisen vuorovaikutuksen tukemista konkreettisemmalla tasolla.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyöhön on laadittu kattava teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta on luotu ensimmäinen versio tukimateriaalista. Tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta on kerätty kirjallisuudesta, internet-lähteistä ja haastatteluista. Tämän jälkeen tukimateriaalia on kehitetty terveydenhoitajaopiskelijoiden ja neuvolaharjoittelua ohjaavien opettajien haastattelujen pohjalta. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelun keinoin, jossa hyödynnettiin laadullisena tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kahdeksan terveydenhoitajaopiskelijaa ja kaksi opettajaa. Tässä opinnäytetyössä aineisto eli haastattelut ovat toimineet lähteenä, joten niitä ei ole analysoitu. Lopuksi on viimeistelty valmis tukimateriaali.
Kehittämistehtäviä vastaava tukimateriaali tiivistää varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen kompaktiin kokoon ja on opiskelijoille helposti hyödynnettävissä. Sisällössä on huomioitu monipuolisesti eri näkökulmia. Keskeisinä periaatteina toimivat asiakas- ja perhelähtöisyys, yksilöllisyys, ihmisen kokonaisvaltaisuus, arvostava kohtaaminen, huolen varhainen puheeksi otto, ennaltaehkäisevä työote sekä voimavaralähtöisyys. Jatkossa olisi tärkeää tarkentaa terveydenhoitajaopiskelijoille varhaisen vuorovaikutuksen tukemista konkreettisemmalla tasolla.