Päivätoteutuksesta etäopiskeluun
Koskiniemi, Vili; Lepistö, Aatu (2021)
Koskiniemi, Vili
Lepistö, Aatu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118156
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdytään etäopiskeluun, sen vaatimuksiin, mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Opinnäytetyössä tutkitaan millaista tukea opiskelija tarvitsevat etäopinnoissa, sekä miten etäopiskelu eroaa päiväopiskelusta. Opinnäytetyössä perehdytään tekijöihin, jotka vaikuttavat oppimiseen. Työssä perehdytään erilaisiin oppimistyyleihin, opiskelijoiden motivaatio tekijöihin, sekä siihen, mikä vaikutus etäopiskelulla on opiskelijaan.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusongelma oli se, että millaisia mahdollisuuksia ja haasteita uudet päivätoteutuksen opiskelijat kohtaavat verkko-opintoihin siirryttäessä. Tutkimuksen aineistoa kerättiin teemahaastattelulla, sekä kyselylomakkeella. Tutkimuksen teoriaa on kerätty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoon, mitä mahdollisuuksia etäopetukseen siirtyminen tuo opiskelijoille. Tutkimuksessa saatiin myös tietoon, mitkä asiat aiheuttavat haasteita opiskelijoille etäopintoihin siirtyessä. Opiskelijat pystyvät vaikuttamaan omaan oppimistyyliin enemmän etäopinnoissa. Suurin osa vastaajista oli visuaalisia oppijoita, eli oppivan mm. kuvien, kaavioiden sekä lukemisen perusteella paremmin. Tukea on vaikeampi saada etäopintojen aikana.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusongelma oli se, että millaisia mahdollisuuksia ja haasteita uudet päivätoteutuksen opiskelijat kohtaavat verkko-opintoihin siirryttäessä. Tutkimuksen aineistoa kerättiin teemahaastattelulla, sekä kyselylomakkeella. Tutkimuksen teoriaa on kerätty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoon, mitä mahdollisuuksia etäopetukseen siirtyminen tuo opiskelijoille. Tutkimuksessa saatiin myös tietoon, mitkä asiat aiheuttavat haasteita opiskelijoille etäopintoihin siirtyessä. Opiskelijat pystyvät vaikuttamaan omaan oppimistyyliin enemmän etäopinnoissa. Suurin osa vastaajista oli visuaalisia oppijoita, eli oppivan mm. kuvien, kaavioiden sekä lukemisen perusteella paremmin. Tukea on vaikeampi saada etäopintojen aikana.