Tiedon jakaminen ICT-palvelutuotannossa
Peltonen, Veikko (2021)
Peltonen, Veikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohdeorganisaationa toimi Puolustusvoimissa toimiva organisaation osa, jonka tehtävänä on oman vastuualueensa sisällä vastata organisaation sisäisestä sekä sidosryhmille tarjottavasta ICT-palvelutuotannosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tiedon jakamisen nykytilaa kohdeorganisaatiossa sekä tunnistaa siihen liittyvät haasteet ja selvittää, kuinka toimintaa voisi kehittää. Tavoitteena oli tuottaa kehittämistietoa tiedon jakamiseen liittyvien tapojen ja työkalujen kehittämiselle kohdeorganisaatiossa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa lähestyttiin aihetta ICT-palvelutuotannon sekä tiedon jakamisen näkökulmista. Tiedon jakamisen teoriaa hyödynnettiin haastattelukysymyksien valmistelun sekä kerätyn kehittämistiedon sisällönanalysoinnin tukimateriaalina. Kohdeorganisaation toimintaympäristön kuvaaminen ei ollut opinnäytetyön julkisuusvelvoitteen takia mahdollista, joten kuvaaminen toteutettiin opinnäytetyössä avaamalla ITIL-viitekehyksen palvelunhallinnan parhaita käytäntöjä ja menetelmiä, joita kehityskohteena olevassa organisaatiossa sovelletaan.
Nykytilan kartoitus suoritettiin kohdeorganisaation henkilöstölle teetätetyn sähköpostihaastattelun sekä opinnäytetyön tekijän suorittaman havainnoinnin avulla. Nykytilan kartoituksen tutkimustulosten pohjalta tunnistettiin kohdeorganisaation tiedon jakamisen esteet. Nykytilan kartoitukseen tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että kohdeorganisaation tiedon jakamisen esteet keskittyivät kolmeen päähavaintoon: puutteet työkaluissa tai niiden ominaisuuksissa, tiedon henkilöityminen sekä puutteellinen tiedonhallinnan ohjeistus palvelunhallintaan liittyvän tiedon osalta. Tunnistettuihin esteisiin etsittiin työssä ratkaisua hyödyntäen Delfoi-menetelmää.
Delfoi-menetelmän asiantuntijapaneeli koostui seitsemästä Puolustusvoimissa työskentelevästä henkilöstä, joilla on pitkä ura ICT-palvelutuotannon parissa tai muuta erityisosaamista kehittämistiedon tuottamisen tukemiseksi. Delfoi-menetelmän johtopäätöksien avulla kohdeorganisaatiolle saatiin tuotettua kehittämistietoa nykytilan kartoituksessa havaittuihin esteisiin. Kohdeorganisaatiolle tuotettiin kehittämistietoa osaamisen henkilöitymisen estämiseksi sekä toiminnallisen kehittämisen tueksi. Tämän lisäksi opinnäytetyöllä tuotettiin käynnissä olevan kehitysprojektin käyttöön turvaluokiteltu palvelunhallintajärjestelmän luonnos erillisenä liitteenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa lähestyttiin aihetta ICT-palvelutuotannon sekä tiedon jakamisen näkökulmista. Tiedon jakamisen teoriaa hyödynnettiin haastattelukysymyksien valmistelun sekä kerätyn kehittämistiedon sisällönanalysoinnin tukimateriaalina. Kohdeorganisaation toimintaympäristön kuvaaminen ei ollut opinnäytetyön julkisuusvelvoitteen takia mahdollista, joten kuvaaminen toteutettiin opinnäytetyössä avaamalla ITIL-viitekehyksen palvelunhallinnan parhaita käytäntöjä ja menetelmiä, joita kehityskohteena olevassa organisaatiossa sovelletaan.
Nykytilan kartoitus suoritettiin kohdeorganisaation henkilöstölle teetätetyn sähköpostihaastattelun sekä opinnäytetyön tekijän suorittaman havainnoinnin avulla. Nykytilan kartoituksen tutkimustulosten pohjalta tunnistettiin kohdeorganisaation tiedon jakamisen esteet. Nykytilan kartoitukseen tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että kohdeorganisaation tiedon jakamisen esteet keskittyivät kolmeen päähavaintoon: puutteet työkaluissa tai niiden ominaisuuksissa, tiedon henkilöityminen sekä puutteellinen tiedonhallinnan ohjeistus palvelunhallintaan liittyvän tiedon osalta. Tunnistettuihin esteisiin etsittiin työssä ratkaisua hyödyntäen Delfoi-menetelmää.
Delfoi-menetelmän asiantuntijapaneeli koostui seitsemästä Puolustusvoimissa työskentelevästä henkilöstä, joilla on pitkä ura ICT-palvelutuotannon parissa tai muuta erityisosaamista kehittämistiedon tuottamisen tukemiseksi. Delfoi-menetelmän johtopäätöksien avulla kohdeorganisaatiolle saatiin tuotettua kehittämistietoa nykytilan kartoituksessa havaittuihin esteisiin. Kohdeorganisaatiolle tuotettiin kehittämistietoa osaamisen henkilöitymisen estämiseksi sekä toiminnallisen kehittämisen tueksi. Tämän lisäksi opinnäytetyöllä tuotettiin käynnissä olevan kehitysprojektin käyttöön turvaluokiteltu palvelunhallintajärjestelmän luonnos erillisenä liitteenä.