Oikeushallinnon virkamiesten maalittaminen
Jokipohja-Mattila, Sanna (2021)
Jokipohja-Mattila, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108049
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä käsiteltiin oikeushallinnon virkamiesten maalittamista rikosoikeudellisena ilmiönä. Maalittaminen voidaan määritellä valitun kohteen joukkoistetuksi häirinnäksi, jota tyypillisesti toteutetaan verkon kautta. Maalittamisteot voivat ilmetä uhkauksina, vainoamisena, kunnian tai yksityisyyden loukkaamisena. Työssä hyödynnettiin lainopillista metodia ja sen empiirisen osan muodosti työharjoittelun yhteydessä toteutettu kysely oikeusministeriön neljälle asiantuntijalle. Tavoitteena oli pohtia, millaista uhkaa maalittaminen aiheuttaa oikeusvaltion toiminnalle. Työssä vastattiin seuraaviin tutkimusongelmiin: miten maalittaminen ilmentää sananvapauden rajoja, millainen virkamiesten kritiikki on lainmukaista, tulisiko maalittaminen kriminalisoida, sekä mitä muita keinoja sen torjumisessa voisi hyödyntää.
Maalittamisella pyritään vaikuttamaan haitallisesti oikeusvaltion toimintaan vaikeuttamalla oikeusprosessin toimivuutta ja heikentämään kansalaisten viranomaisluottamusta. Esittämällä virkamiehistä perättömiä ja halventavia tai heidän yksityisyyteensä kuuluvia tietoja pyritään vaientamisvaikutukseen, jonka seurauksena halukkuus toimia oikeushallinnon ammateissa saattaa vähentyä tai virkamiehet eivät mielellään esiinny julkisuudessa puhuen kiistanalaisista aiheista.
Maalittaminen voidaan erottaa virkamiesten toimien ja päätösten oikeutetusta kritiikistä toiminnan laajuuden ja objektiivisesti havaittavissa olevan tarkoituksen perusteella: solvaamista ja uhkailua ei voida pitää hyväksyttävinä. Tosin sananvapaus perusoikeutena suojaa asiattomiakin ilmaisuja hyvin laajasti. Maalittamisen erilliskriminalisointia ei voida pitää tarkoituksenmukaisena, sillä rikoslainsäädännön tulee olla korostetun täsmällistä ja tarkkarajaista ja nykyisiä rikosnimikkeitä kyetään suhteellisen hyvin hyödyntämään maalittamistapauksiin. Maalittaminen on tärkeää ymmärtää myös työsuojelullisena ongelmana, johon tulee kehittää toimintatapoja organisaatiotasolla.
Maalittamisella pyritään vaikuttamaan haitallisesti oikeusvaltion toimintaan vaikeuttamalla oikeusprosessin toimivuutta ja heikentämään kansalaisten viranomaisluottamusta. Esittämällä virkamiehistä perättömiä ja halventavia tai heidän yksityisyyteensä kuuluvia tietoja pyritään vaientamisvaikutukseen, jonka seurauksena halukkuus toimia oikeushallinnon ammateissa saattaa vähentyä tai virkamiehet eivät mielellään esiinny julkisuudessa puhuen kiistanalaisista aiheista.
Maalittaminen voidaan erottaa virkamiesten toimien ja päätösten oikeutetusta kritiikistä toiminnan laajuuden ja objektiivisesti havaittavissa olevan tarkoituksen perusteella: solvaamista ja uhkailua ei voida pitää hyväksyttävinä. Tosin sananvapaus perusoikeutena suojaa asiattomiakin ilmaisuja hyvin laajasti. Maalittamisen erilliskriminalisointia ei voida pitää tarkoituksenmukaisena, sillä rikoslainsäädännön tulee olla korostetun täsmällistä ja tarkkarajaista ja nykyisiä rikosnimikkeitä kyetään suhteellisen hyvin hyödyntämään maalittamistapauksiin. Maalittaminen on tärkeää ymmärtää myös työsuojelullisena ongelmana, johon tulee kehittää toimintatapoja organisaatiotasolla.