Vastuullisuusviestinnän kehittäminen yrityksen digitaalisissa kanavissa
Hovinen, Marjaana (2021)
Lataukset:
Hovinen, Marjaana
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli vastuullisuusviestinnän kehittäminen uudelle lastenvaatealan yritykselle, Ihana Clothing Oy:lle. Ihana Clothingille vastuullinen toiminta on yksi liiketoiminnan kulmakivistä. Työn tavoitteena oli selvittää, millainen on sidosryhmiä kiinnostava vastuullisuusviestintä. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin kyseiselle yritykselle vastuullisuusviestinnän strategia.
Teoriaosuudessa perehdyttiin yritysvastuun käsitteeseen, kestävään kehitykseen, yritysvastuuseen vaatealalla ja vaateteollisuuden ilmentymiin. Lisäksi etsittiin tietoa vastuullisuusviestinnästä ja viestintästrategioista. Tutkimusstrategiana tässä opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, koska haluttiin löytää ratkaisu paremman vastuullisuusviestinnän toteuttamiseen. Tuotos pohjautui olemassa olevaan teoriaan ja uuteen, kerättyyn tietoon. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä benchmarking-tutkimusta ja haastatteluja. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysillä.
Työn tuotoksena syntyi vastuullisuusviestinnän strategia kohdeyritykselle. Strategia pohjautuu sidosryhmien näkemyksiin vastuullisuusviestinnästä. Tutkimuksessa selvisi, että vastuullisuusviestintä on yritykselle kilpailullisesti tärkeä tekijä. Yrityksen tulee viestiä sen kaikista vastuullisuusteemoista läpinäkyvästi ja totuudenmukaisesti. Vastuullisuusviestintää on hyvä toteuttaa yrityksen verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa viestinnän tulee olla ajoittaista, kevyttä, läpinäkyvää ja tarinallista. Mielenkiitoiseksi vastuullisuusviestinnän tekee lyhyet videot, tarinalliset kuvat ja ytimekkäät tekstit, joiden takana esiintyvät aidot henkilöt. Näiden lisäksi on hyvä ottaa huomioon, että vastuullisuusviestintä on jatkuvaa ja kehittyvää. The topic of this thesis was the development of corporate social responsibility (CSR) communication for a new children's clothing company, Ihana Clothing. For Ihana Clothing, responsible operations are one of the cornerstones of its business idea. The aim of the work was to find out what kind of CSR communication is of interest to stakeholders. The output of the thesis was a CSR communication strategy for Ihana Clothing.
In the theoretical part, the researcher became acquainted with the concept of corporate responsibility, sustainable development, corporate responsibility in the clothing industry and the trends of the clothing industry. In addition, the researcher sought information on corporate responsibility communication and communication strategies. The research was conducted using constructive research strategy, because there was a desire to find a better solution to the challenge. The output was based on an already existing theory and the data collected in the research. Qualitative methods of benchmarking and interviews were used as research methods. The interviews were analyzed by content analysis.
The output of the work was a CSR communication strategy for Ihana Clothing. It brings together stakeholders' views on CSR communication. The study revealed that CSR communication is a competitively important factor for a company. The company must communicate all its responsibility themes in a transparent and truthful manner. It is good to implement this responsibility message on the company's website and on social media. In social media, communication should be intermittent, light, transparent and storytelling. Short videos, storytelling images and concise text with real people behind them are making responsibility communication more interesting. In addition to these, it is good to note that responsibility communication is a continuous and evolving project.
Teoriaosuudessa perehdyttiin yritysvastuun käsitteeseen, kestävään kehitykseen, yritysvastuuseen vaatealalla ja vaateteollisuuden ilmentymiin. Lisäksi etsittiin tietoa vastuullisuusviestinnästä ja viestintästrategioista. Tutkimusstrategiana tässä opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, koska haluttiin löytää ratkaisu paremman vastuullisuusviestinnän toteuttamiseen. Tuotos pohjautui olemassa olevaan teoriaan ja uuteen, kerättyyn tietoon. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä benchmarking-tutkimusta ja haastatteluja. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysillä.
Työn tuotoksena syntyi vastuullisuusviestinnän strategia kohdeyritykselle. Strategia pohjautuu sidosryhmien näkemyksiin vastuullisuusviestinnästä. Tutkimuksessa selvisi, että vastuullisuusviestintä on yritykselle kilpailullisesti tärkeä tekijä. Yrityksen tulee viestiä sen kaikista vastuullisuusteemoista läpinäkyvästi ja totuudenmukaisesti. Vastuullisuusviestintää on hyvä toteuttaa yrityksen verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa viestinnän tulee olla ajoittaista, kevyttä, läpinäkyvää ja tarinallista. Mielenkiitoiseksi vastuullisuusviestinnän tekee lyhyet videot, tarinalliset kuvat ja ytimekkäät tekstit, joiden takana esiintyvät aidot henkilöt. Näiden lisäksi on hyvä ottaa huomioon, että vastuullisuusviestintä on jatkuvaa ja kehittyvää.
In the theoretical part, the researcher became acquainted with the concept of corporate responsibility, sustainable development, corporate responsibility in the clothing industry and the trends of the clothing industry. In addition, the researcher sought information on corporate responsibility communication and communication strategies. The research was conducted using constructive research strategy, because there was a desire to find a better solution to the challenge. The output was based on an already existing theory and the data collected in the research. Qualitative methods of benchmarking and interviews were used as research methods. The interviews were analyzed by content analysis.
The output of the work was a CSR communication strategy for Ihana Clothing. It brings together stakeholders' views on CSR communication. The study revealed that CSR communication is a competitively important factor for a company. The company must communicate all its responsibility themes in a transparent and truthful manner. It is good to implement this responsibility message on the company's website and on social media. In social media, communication should be intermittent, light, transparent and storytelling. Short videos, storytelling images and concise text with real people behind them are making responsibility communication more interesting. In addition to these, it is good to note that responsibility communication is a continuous and evolving project.