Uudistuva opettajuus ja sisäisen motivaation tukeminen
Hyttinen, Anna (2021)
Hyttinen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107938
Tiivistelmä
Maailman muuttuessa myös odotukset opettajuutta kohtaan ovat muuttuneet. Yrittäessäni hahmottaa näitä odotuksia nousi kysymys: Mitä kaltaiseni opettaja voi tehdä tukeakseen oppilaan sisäistä motivaatiota? Tässä opinnäytetyössä lähestyn näitä teemoja pitkälti Ryanin ja Decin itsemääräämisteorian näkökulmaan nojaten. Kyseisessä teoriassa autonomia, kompetenssi ja yhteenkuuluvuus nähdään psykologisina perustarpeina.
Osana opinnäytettä esittelen tutkimus- ja kehittämisprojektin, jossa kokeilen 24:än musiikin perusteiden oppilaani kanssa tutkivaa oppimista. Tutkiva oppiminen aktivoi oppilaita tarjoten opettajalle mahdollisuuden asettua ohjaajan rooliin.
Havainnoituani ja reflektoituani opetuskokeiluita kahdeksan viikon ajan tulokset näyttävät osoittavan siihen suuntaan, että näiden oppilaiden sisäistä motivaatiota tukee parhaiten se, kun huomioin riittävästi heidän autonomian tarpeensa. Nähdäkseni uudistuva opettajuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia tukea sisäistä motivaatiota.
Osana opinnäytettä esittelen tutkimus- ja kehittämisprojektin, jossa kokeilen 24:än musiikin perusteiden oppilaani kanssa tutkivaa oppimista. Tutkiva oppiminen aktivoi oppilaita tarjoten opettajalle mahdollisuuden asettua ohjaajan rooliin.
Havainnoituani ja reflektoituani opetuskokeiluita kahdeksan viikon ajan tulokset näyttävät osoittavan siihen suuntaan, että näiden oppilaiden sisäistä motivaatiota tukee parhaiten se, kun huomioin riittävästi heidän autonomian tarpeensa. Nähdäkseni uudistuva opettajuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia tukea sisäistä motivaatiota.