Erimover Oy Ab:n sisäisen viestinnän mallin kehittäminen organisaation viestintäkulttuurin yhtenäistämiseksi
Nyberg, Sanni (2021)
Nyberg, Sanni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077787
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää sisäisen viestinnän malli Erimover Oy Ab:n viestintäkulttuurin yhtenäistämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää ja helpottaa konsernin sisäistä viestintää sekä lisätä avointa vuorovaikutusta ja tasa-arvoa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on sisäinen viestintä, painottuen viestintäkulttuuriin ja sisäisen viestinnän suunnitteluun.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Erimover Oy Ab on Suomen suurin riippumaton aktiivisen terveyden palveluita kehittävä ja tuottava yhtiö. Konserniin kuuluu emoyhtiö Erimoverin lisäksi koulutus- ja asiantuntijayhtiö Trainer4You, sisältö- ja kustannusyhtiö Fitra, onlinepalveluyhtiö HELT Global, sekä ryhmäliikuntakonseptiyhtiö Funcy Family. Konserni työllistää n. 600 ammattilaista valtakunnallisesti. Konsernin ydinhenkilöstö koostuu noin 25 työntekijästä ja sisäisen viestinnän malli kehitetään ensisijaisesti ydinhenkilöstön käyttöön.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö ja tutkimusstrategiana on konstruktiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja workshop -työskentelyä. Teemahaastatteluiden avulla kartoitettiin organisaation sisäisen viestinnän nykytilaa ja selvitettiin sisäisen viestinnän kehittämistarpeita. Workshop -työskentelyn avulla kerättiin tietoa organisaation viestintäkulttuurin nykytilasta ja tavoitteista.
Sisäisen viestinnän nykytilan kartoituksessa välittyi vahvasti sisäisen viestinnän kehittämisen tarve. Yrityskaupan jälkeen resursseja on ollut tarpeen kohdistaa ensisijaisesti liiketoiminnan kehittämiseen sekä myyntiin ja markkinointiin. Yrityskaupan myötä konserni on kasvanut henkilöstömäärällisesti ja lisäksi toimipisteitä on yhden sijasta kolme. Maantieteellinen hajautuminen haastaa sisäistä viestintää ja sen vuoksi kaivataan selkeitä sisäisen viestinnän toimintamalleja viestinnän selkeyttämiseksi ja viestintäkulttuurin yhtenäistämiseksi. Sisäisen viestinnän keskeisimmiksi kehittämistarpeiksi ja sen myötä myös tavoitteiksi nousivat neljä asiaa: tiimiytyminen, luottamus, roolien ja vastuiden jako sekä suunnitelmallisuus. Näiden asioiden kehittymisellä voidaan rakentaa ja tukea organisaation yhtenäistä viestintäkulttuuria.
Opinnäytetyön tulosten perusteella laadittiin Erimover Oy Ab:n sisäisen viestinnän malli. Kyseessä on operatiivisen tason malli, jonka pääpainopiste on päivittäisviestinnässä. Mallin rakenne pyrittiin pitämään riittävän yksinkertaisena ja selkeänä, jotta mallin täydentäminen ja muokkaaminen jatkuvassa muutoksessa on mahdollisimman vaivatonta. Malli pitää sisällään konserniesittelyn sekä perustelut työn tarpeesta ja tavoitteesta, lyhyen teoriaosuuden, käytännön työkalut sisäisen viestinnän suunnitteluun ja päivittäisviestinnän suunnitelmaan, päivittäisviestinnän yhteiset käytännöt, sisäisen viestinnän arvioinnin työkalun sekä sisäisen viestinnän vuosikellon.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Erimover Oy Ab on Suomen suurin riippumaton aktiivisen terveyden palveluita kehittävä ja tuottava yhtiö. Konserniin kuuluu emoyhtiö Erimoverin lisäksi koulutus- ja asiantuntijayhtiö Trainer4You, sisältö- ja kustannusyhtiö Fitra, onlinepalveluyhtiö HELT Global, sekä ryhmäliikuntakonseptiyhtiö Funcy Family. Konserni työllistää n. 600 ammattilaista valtakunnallisesti. Konsernin ydinhenkilöstö koostuu noin 25 työntekijästä ja sisäisen viestinnän malli kehitetään ensisijaisesti ydinhenkilöstön käyttöön.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö ja tutkimusstrategiana on konstruktiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja workshop -työskentelyä. Teemahaastatteluiden avulla kartoitettiin organisaation sisäisen viestinnän nykytilaa ja selvitettiin sisäisen viestinnän kehittämistarpeita. Workshop -työskentelyn avulla kerättiin tietoa organisaation viestintäkulttuurin nykytilasta ja tavoitteista.
Sisäisen viestinnän nykytilan kartoituksessa välittyi vahvasti sisäisen viestinnän kehittämisen tarve. Yrityskaupan jälkeen resursseja on ollut tarpeen kohdistaa ensisijaisesti liiketoiminnan kehittämiseen sekä myyntiin ja markkinointiin. Yrityskaupan myötä konserni on kasvanut henkilöstömäärällisesti ja lisäksi toimipisteitä on yhden sijasta kolme. Maantieteellinen hajautuminen haastaa sisäistä viestintää ja sen vuoksi kaivataan selkeitä sisäisen viestinnän toimintamalleja viestinnän selkeyttämiseksi ja viestintäkulttuurin yhtenäistämiseksi. Sisäisen viestinnän keskeisimmiksi kehittämistarpeiksi ja sen myötä myös tavoitteiksi nousivat neljä asiaa: tiimiytyminen, luottamus, roolien ja vastuiden jako sekä suunnitelmallisuus. Näiden asioiden kehittymisellä voidaan rakentaa ja tukea organisaation yhtenäistä viestintäkulttuuria.
Opinnäytetyön tulosten perusteella laadittiin Erimover Oy Ab:n sisäisen viestinnän malli. Kyseessä on operatiivisen tason malli, jonka pääpainopiste on päivittäisviestinnässä. Mallin rakenne pyrittiin pitämään riittävän yksinkertaisena ja selkeänä, jotta mallin täydentäminen ja muokkaaminen jatkuvassa muutoksessa on mahdollisimman vaivatonta. Malli pitää sisällään konserniesittelyn sekä perustelut työn tarpeesta ja tavoitteesta, lyhyen teoriaosuuden, käytännön työkalut sisäisen viestinnän suunnitteluun ja päivittäisviestinnän suunnitelmaan, päivittäisviestinnän yhteiset käytännöt, sisäisen viestinnän arvioinnin työkalun sekä sisäisen viestinnän vuosikellon.