Opiskelijan ja opettajan kohtaaminen ammatillisessa oppilaitoksessa
Kankaanpää, Kaija; Koivula, Outi (2021)
Kankaanpää, Kaija
Koivula, Outi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077738
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan opiskelijan ja opettajan välistä kohtaamista ammatillisessa oppilaitoksessa. Tutkimuksen keskiössä ovat opiskelijoiden kokemukset kohtaamisesta opettajien kanssa sellaisina kuin ne heille näyttäytyvät. Tutkimus toteutettiin Tampereen seudun ammattiopistossa (Tredu) tekniikan alalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää opiskelijoiden kokemuksista merkityksellisiä asioita, jotka vaikuttivat positiivisesti heidän ja opettajan väliseen kohtaamisen kokemukseen. Tutkimus toteutettiin fenomenologisena laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua. Haastatteluihin osallistui kuusi opiskelijaa ja heidät valittiin harkinnanvaraisella otantamenetelmällä. Kerätty aineisto analysoitiin Amedeo Giorgin fenomenologista metodia hyödyntäen.
Opinnäytetyön keskeinen tulos on, että opettajan ja opiskelijan välinen kohtaaminen on opiskelijalle tärkeää ja siihen tulisi kiinnittää huomiota oppilaitosten
arjessa. Opettajien kohtaamisessa merkityksellisimpiä tekijöitä opiskelijoille
olivat sanaton viestintä, sanallinen viestintä sekä persoonan tunnustaminen.
Sanaton viestintä herätti opiskelijassa luottamuksen opettajaa kohtaan ja tunteen, että opettaja on kohtaamisessa aidosti läsnä. Sanallinen viestintä antoi
opiskelijalle kokemuksen, että opettaja on kiinnostunut, haluaa auttaa ja välittää opiskelijasta. Persoonan tunnustaminen merkitsi opiskelijalle, että hän uskalsi olla oma itsensä ja hänen osaamiseensa ja kykyihinsä luotettiin. Aito kohtaaminen sitoutti opiskelijaa opintoihin.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää oppilaitoksessa opiskelijoiden
kohtaamisessa kiinnittämällä huomioita kohtaamisen kulmakiviin, jotka ovat
sanaton viestintä, sanallinen viestintä ja persoonan tunnustaminen. Näiden
avulla on mahdollista vaikuttaa opiskelijan itsetuntoon, motivaatioon, oppimiseen ja opiskeluun sitoutumiseen. Aidolla kohtaamisella ja vuorovaikutuksellisella dialogilla voidaan tukea nuorten opintopolkuja ja estää opintojen keskeyttämistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää opiskelijoiden kokemuksista merkityksellisiä asioita, jotka vaikuttivat positiivisesti heidän ja opettajan väliseen kohtaamisen kokemukseen. Tutkimus toteutettiin fenomenologisena laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avointa haastattelua. Haastatteluihin osallistui kuusi opiskelijaa ja heidät valittiin harkinnanvaraisella otantamenetelmällä. Kerätty aineisto analysoitiin Amedeo Giorgin fenomenologista metodia hyödyntäen.
Opinnäytetyön keskeinen tulos on, että opettajan ja opiskelijan välinen kohtaaminen on opiskelijalle tärkeää ja siihen tulisi kiinnittää huomiota oppilaitosten
arjessa. Opettajien kohtaamisessa merkityksellisimpiä tekijöitä opiskelijoille
olivat sanaton viestintä, sanallinen viestintä sekä persoonan tunnustaminen.
Sanaton viestintä herätti opiskelijassa luottamuksen opettajaa kohtaan ja tunteen, että opettaja on kohtaamisessa aidosti läsnä. Sanallinen viestintä antoi
opiskelijalle kokemuksen, että opettaja on kiinnostunut, haluaa auttaa ja välittää opiskelijasta. Persoonan tunnustaminen merkitsi opiskelijalle, että hän uskalsi olla oma itsensä ja hänen osaamiseensa ja kykyihinsä luotettiin. Aito kohtaaminen sitoutti opiskelijaa opintoihin.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää oppilaitoksessa opiskelijoiden
kohtaamisessa kiinnittämällä huomioita kohtaamisen kulmakiviin, jotka ovat
sanaton viestintä, sanallinen viestintä ja persoonan tunnustaminen. Näiden
avulla on mahdollista vaikuttaa opiskelijan itsetuntoon, motivaatioon, oppimiseen ja opiskeluun sitoutumiseen. Aidolla kohtaamisella ja vuorovaikutuksellisella dialogilla voidaan tukea nuorten opintopolkuja ja estää opintojen keskeyttämistä.