Somestrategian laatiminen uudelle pienyritykselle
Vainikka, Anita (2021)
Vainikka, Anita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on somestrategian laatiminen uudelle pienyritykselle. Työssä otetaan huomioon sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram. Somestrategian toimeksiantaja on kierrätystalouden pienyritys Second Hand LAHTI SHOP, joka avasi ovensa helmikuussa 2021 Lahden keskustaan. Teoriaosuudessa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin yrityksen näkökulmasta sekä hyvän some-markkinointistrategian laatimiseen.
Tavoite on luoda toimeksiantajalle toimiva ja mahdollisimman vähän kuormittava some-markkinointistrategia Facebookiin ja Instagramiin näkyvyyden ja tunnettavuuden edistämiseksi. Tutkimuskysymyksinä ovat seuraavat: Mistä aloittaa some-markkinoinnin rakentaminen uudessa yrityksessä? Millainen on hyvä somemarkkinointistrategia Second Hand LAHTI SHOP -yritykselle? Miten varmistetaan some-markkinointistrategian kilpailukyky ja luotettavuus? Opinnäytetyö antaa työkaluja myös muille pienyrityksille toteuttaa strategista some-markkinointia orgaanisena eli maksuttomana mainontana.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua hyödyntäen. Lisäksi opinnäytteessä hyödynnettiin kilpailija-analyysia vertaamalla toimeksiantajaa kolmeen eri kilpailijayritykseen Facebookin ja Instagramin osalta. Kilpailija-analyysin tarkoituksena oli vertailla yritysten some-julkaisujen aktiivisuutta, visuaalisuutta sekä seuraajien lukumäärää. Opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajan nykytilannetta SWOT-analyysin avulla.
Teemahaastattelun pohjalta luotiin toimeksiantajalle toimiva some-markkinointistrategia vuosikellon ja julkaisukalenterin muodossa. Some-markkinointistrategia sisältää myös kohderyhmän, resurssit, julkaisutahdin ja toteutuksen, visuaalisuuden sekä tavoitteet. Some-markkinointistrategian toteuttaminen ei kuuluu opinnäytetyöhön. The topic of this thesis was to build a social media marketing (SMM) strategy. The social media strategy was created for a small company named Second Hand LAHTI SHOP. The company was founded in 2021 and the business focused on recycling clothes and small items. The work contains two social media channels: Facebook and Instagram. The theoretical part introduces social media, social media marketing from the company's point of view and how to make high quality SMM strategy.
The goal was to create a functional SMM strategy for Facebook and Instagram. Thus, the client company can also get more customers and visibility on social media. The research questions were: Where to start SMM in a new company? What is a good marketing strategy for the Second Hand LAHTI SHOP? How to ensure the competitiveness and reliability of a social marketing strategy? The thesis also provides tools for other small businesses to create SMM strategy using only free advertising.
The research was carried out as a qualitative research method using a thematic interview. In addition, the thesis utilized SWOT-analysis and competitor analysis, comparing client with three different competitor companies. The purpose of the competitor analysis was to compare Facebook and Instagram activity, visuality and number of followers.
Based on the thematic interview SMM strategy was created for the client together with annual clock tool and a publication calendar. Social media marketing strategy also included target audience, resources, release rate and implementation, visuals, and goals. Implementing SMM strategy was not part of the thesis.
Tavoite on luoda toimeksiantajalle toimiva ja mahdollisimman vähän kuormittava some-markkinointistrategia Facebookiin ja Instagramiin näkyvyyden ja tunnettavuuden edistämiseksi. Tutkimuskysymyksinä ovat seuraavat: Mistä aloittaa some-markkinoinnin rakentaminen uudessa yrityksessä? Millainen on hyvä somemarkkinointistrategia Second Hand LAHTI SHOP -yritykselle? Miten varmistetaan some-markkinointistrategian kilpailukyky ja luotettavuus? Opinnäytetyö antaa työkaluja myös muille pienyrityksille toteuttaa strategista some-markkinointia orgaanisena eli maksuttomana mainontana.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua hyödyntäen. Lisäksi opinnäytteessä hyödynnettiin kilpailija-analyysia vertaamalla toimeksiantajaa kolmeen eri kilpailijayritykseen Facebookin ja Instagramin osalta. Kilpailija-analyysin tarkoituksena oli vertailla yritysten some-julkaisujen aktiivisuutta, visuaalisuutta sekä seuraajien lukumäärää. Opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajan nykytilannetta SWOT-analyysin avulla.
Teemahaastattelun pohjalta luotiin toimeksiantajalle toimiva some-markkinointistrategia vuosikellon ja julkaisukalenterin muodossa. Some-markkinointistrategia sisältää myös kohderyhmän, resurssit, julkaisutahdin ja toteutuksen, visuaalisuuden sekä tavoitteet. Some-markkinointistrategian toteuttaminen ei kuuluu opinnäytetyöhön.
The goal was to create a functional SMM strategy for Facebook and Instagram. Thus, the client company can also get more customers and visibility on social media. The research questions were: Where to start SMM in a new company? What is a good marketing strategy for the Second Hand LAHTI SHOP? How to ensure the competitiveness and reliability of a social marketing strategy? The thesis also provides tools for other small businesses to create SMM strategy using only free advertising.
The research was carried out as a qualitative research method using a thematic interview. In addition, the thesis utilized SWOT-analysis and competitor analysis, comparing client with three different competitor companies. The purpose of the competitor analysis was to compare Facebook and Instagram activity, visuality and number of followers.
Based on the thematic interview SMM strategy was created for the client together with annual clock tool and a publication calendar. Social media marketing strategy also included target audience, resources, release rate and implementation, visuals, and goals. Implementing SMM strategy was not part of the thesis.