Visuaalisen ilmeen suunnittelu kahvipaahtimolle : Stockfors Coffee Roasters
Laitinen, Sara (2021)
Lataukset:
Laitinen, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli visuaalisen ilmeen suunnittelu uudelle kymenlaaksolaiselle pienkahvipaahtimolle, Stockfors Coffee Roastersille. Kyseinen yritys paahtaa ja myy erilaisia erikoiskahveja suoraan kuluttajille sekä muutamien jälleenmyyjien kautta. Varsinaisen työn taustoittamiseksi opinnäytetyössä luodaan katsaus kahviin, kahvin paahtamiseen ja pienkahvipaahtimotoimintaan Suomessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan yritysilmettä, sen merkitystä yritykselle ja miten onnistunut visuaalinen ilme ylipäätään rakentuu. Lisäksi tutkimuksessa analysoidaan ja vertaillaan muiden saman alan kilpailijoiden yritysilmeitä. Tutkimusta tehtiin hyödyntämällä kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Produktio-osan tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toimiva ja kilpailijoista erottuva visuaalinen ilme. Työhön kuuluu yritystunnus, värimaailma, typografia, graafisia elementtejä ja edellä mainitut kokoava graafinen ohjeisto. Stockfors Coffee Roastersilla ei ollut aiempaa kokonaisvaltaista visuaalista ilmettä, mutta sillä oli jo käytössään tunnus.
Opinnäytetyön tuloksena on toimiva ja yhtenäinen yritysilme, joka mahdollistaa kilpailijoista erottumisen. Kokonaisuus sisältää yritystunnuksen, typografian, värimaailman, graafisen ohjeiston ja joitakin sovelluksia, kuten kyltin, käyntikortin ja tuote-etiketin. Yrityksen on tarkoitus hyödyntää uutta visuaalista ilmettä viestinnässään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan yritysilmettä, sen merkitystä yritykselle ja miten onnistunut visuaalinen ilme ylipäätään rakentuu. Lisäksi tutkimuksessa analysoidaan ja vertaillaan muiden saman alan kilpailijoiden yritysilmeitä. Tutkimusta tehtiin hyödyntämällä kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Produktio-osan tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toimiva ja kilpailijoista erottuva visuaalinen ilme. Työhön kuuluu yritystunnus, värimaailma, typografia, graafisia elementtejä ja edellä mainitut kokoava graafinen ohjeisto. Stockfors Coffee Roastersilla ei ollut aiempaa kokonaisvaltaista visuaalista ilmettä, mutta sillä oli jo käytössään tunnus.
Opinnäytetyön tuloksena on toimiva ja yhtenäinen yritysilme, joka mahdollistaa kilpailijoista erottumisen. Kokonaisuus sisältää yritystunnuksen, typografian, värimaailman, graafisen ohjeiston ja joitakin sovelluksia, kuten kyltin, käyntikortin ja tuote-etiketin. Yrityksen on tarkoitus hyödyntää uutta visuaalista ilmettä viestinnässään.