”Siinähän muuttui tosi radikaalisti tosi paljon” : Opetussuunnitelmauudistus Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa 2017–2018
Urama, Raija (2021)
Urama, Raija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077750
Tiivistelmä
Musiikkioppilaitoksissa otettiin syksyllä 2018 käyttöön uudet opetussuunnitelmat, jotka perustuvat Opetushallituksen vuonna 2017 antamiin Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tämä ops-uudistus johdatteli monet musiikkiopistot kehittämään omaa opetussuunnitelmaansa suuremmin muutoksin kuin mikään aiemmista ops-uudistuksista. Myös Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa (LUMO) käytiin ops-prosessin aikana kriittistä keskustelua monista sellaisista aiheista, joita oli aiemmin totuttu pitämään itsestään selvinä ja annettuina. Opetussuunnitelmaa päädyttiin uudistamaan perusteellisesti.
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen musiikin perusopetuksen opetussuunnitelmien kehitystä 1980-luvulta lähtien. Ops-tekstien laadullisen sisällönanalyysin avulla osoitan, millaista opetuksen kehittämistä opetussuunnitelmat ovat edellyttäneet ja peilaan sitä LUMO:n käytäntöihin. Tekstitutkimuksen lisäksi tarkastelen haastattelumateriaalin pohjalta LUMO:n opettajien kokemuksia ja näkemyksiä opetuksen kehittämisestä sekä uusimman ops-prosessin aikana että jo aiemmin.
Teksti- ja haastatteluanalyysit osoittavat, että keskeisimmät muutokset opetussuunnitelmissa ja niiden edellyttämässä pedagogisessa kehitystyössä perustuvat oppimiskäsityksen muutokseen. Konstruktivistinen oppimiskäsitys on ohjannut musiikin opetusta kohti yhä oppilaslähtöisempää pedagogiikkaa. Jäykkiä tutkintojen suorittamiseen perustuvia rakenteita on hiljalleen purettu, ja oppilaille on annettu uudessa opetussuunnitelmassa mahdollisuus yhä moninaisempien oppimispolkujen kulkemiseen.
Haastatellut opettajat pitivät prosessia haastavana ja työläänä. Uudenlaisen ajattelun oppiminen vaatii opettajien mielestä vielä paljon aikaa. Useimmille haastatelluille tasosuoritusjärjestelmästä luopuminen ja uudenlainen sanallinen arvosanaton arviointikäytäntö ovat olleet tervetulleita ja omaa pedagogiikkaa vapauttavia uudistuksia. Opettajat kipuilevat kuitenkin vielä opetussisältöjen kanssa. Entisillä resursseilla pitäisi nyt kyetä opettamaan oppilaita yhä monipuolisemmin ja yhä laajemmin opetussisällöin.
Tutkimus osoittaa, että opetussuunnitelman perusteissa on jo aiemmin tapahtunut muutoksia, jotka eivät kuitenkaan ole aiheuttaneet merkittäviä uudistuksia LUMO:n käytännöissä. Uusimpien ops-perusteiden vaikutukset näyttävät aiempia suuremmilta, ja ainakin LUMO:ssa käynnistynyt prosessi on saanut aikaan monia uudistuksia. Ops-prosessi jatkuu, mutta tämä tutkimus osoittaa, että sen suunta on ehdottomasti oppilaslähtöinen ja opettajankin pedagogista kehittymistä tukeva.
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen musiikin perusopetuksen opetussuunnitelmien kehitystä 1980-luvulta lähtien. Ops-tekstien laadullisen sisällönanalyysin avulla osoitan, millaista opetuksen kehittämistä opetussuunnitelmat ovat edellyttäneet ja peilaan sitä LUMO:n käytäntöihin. Tekstitutkimuksen lisäksi tarkastelen haastattelumateriaalin pohjalta LUMO:n opettajien kokemuksia ja näkemyksiä opetuksen kehittämisestä sekä uusimman ops-prosessin aikana että jo aiemmin.
Teksti- ja haastatteluanalyysit osoittavat, että keskeisimmät muutokset opetussuunnitelmissa ja niiden edellyttämässä pedagogisessa kehitystyössä perustuvat oppimiskäsityksen muutokseen. Konstruktivistinen oppimiskäsitys on ohjannut musiikin opetusta kohti yhä oppilaslähtöisempää pedagogiikkaa. Jäykkiä tutkintojen suorittamiseen perustuvia rakenteita on hiljalleen purettu, ja oppilaille on annettu uudessa opetussuunnitelmassa mahdollisuus yhä moninaisempien oppimispolkujen kulkemiseen.
Haastatellut opettajat pitivät prosessia haastavana ja työläänä. Uudenlaisen ajattelun oppiminen vaatii opettajien mielestä vielä paljon aikaa. Useimmille haastatelluille tasosuoritusjärjestelmästä luopuminen ja uudenlainen sanallinen arvosanaton arviointikäytäntö ovat olleet tervetulleita ja omaa pedagogiikkaa vapauttavia uudistuksia. Opettajat kipuilevat kuitenkin vielä opetussisältöjen kanssa. Entisillä resursseilla pitäisi nyt kyetä opettamaan oppilaita yhä monipuolisemmin ja yhä laajemmin opetussisällöin.
Tutkimus osoittaa, että opetussuunnitelman perusteissa on jo aiemmin tapahtunut muutoksia, jotka eivät kuitenkaan ole aiheuttaneet merkittäviä uudistuksia LUMO:n käytännöissä. Uusimpien ops-perusteiden vaikutukset näyttävät aiempia suuremmilta, ja ainakin LUMO:ssa käynnistynyt prosessi on saanut aikaan monia uudistuksia. Ops-prosessi jatkuu, mutta tämä tutkimus osoittaa, että sen suunta on ehdottomasti oppilaslähtöinen ja opettajankin pedagogista kehittymistä tukeva.