Varhaiskasvattajien kokemuksia ympäristökasvatuksen sisällöistä päiväkodin arjessa
Holopainen, Jenni (2021)
Holopainen, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077725
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ympäristökasvatuksen sisältöjä ja toimintamalleja paikallisesti Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvattajat toimivat tässä opinnäytetyössä kokemusäänenä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatuksen ammattihenkilöstön ja sosiaalialan opiskelijoiden ymmärrystä ympäristökasvatuksen moniulotteisuudesta. Opinnäytetyön avulla voidaan myös jakaa toimivia käytäntöjä ja motivoida varhaiskasvattajia kehittämään ympäristökasvatukseen liittyvää osaamistaan.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostui kahdeksasta varhaiskasvattajan haastattelusta. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2020 aikana teemahaastatteluiden avulla. Opinnäytetyön analyysivaihe toteutettiin teoriaohjaavana teemoitteluna. Analyysissa hyödynnettiin teoreettista Joy A. Palmerin puumallia, joka kuvaa ympäristökasvatuksen keskeisiä sisältöjä: oppiminen ympäristössä, oppiminen ympäristöstä ja toimiminen ympäristön puolesta.
Tulosten mukaan päiväkoti ja sen lähiympäristö toimivat ympäristökasvatuksen oppimisympäristöinä. Luonnonvaraisessa ja rakennetussa ympäristössä retkeiltiin lasten kanssa viikoittain. Ympäristössä oppimista tapahtui aistien, leikin, liikunnan ja taidekasvatuksen keinoin. Ympäristöstä opittiin tutkimalla, jolloin samanaikaisesti lasten kasvi- ja eläinlajituntemus laajentui. Tulokset osoittivat, että vuodenaikojen vaihteluita hyödynnettiin varhaiskasvatuksessa laajasti. Päiväkodin arjessa korostui vastuullinen ruoka, kierrättäminen sekä kierrätysmateriaalien hyödyntäminen. Tulosten pohjalta voi todeta, että tutkimukseen osallistuneiden päiväkodeissa toteutetaan monipuolista ja säännöllistä ympäristökasvatusta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostui kahdeksasta varhaiskasvattajan haastattelusta. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2020 aikana teemahaastatteluiden avulla. Opinnäytetyön analyysivaihe toteutettiin teoriaohjaavana teemoitteluna. Analyysissa hyödynnettiin teoreettista Joy A. Palmerin puumallia, joka kuvaa ympäristökasvatuksen keskeisiä sisältöjä: oppiminen ympäristössä, oppiminen ympäristöstä ja toimiminen ympäristön puolesta.
Tulosten mukaan päiväkoti ja sen lähiympäristö toimivat ympäristökasvatuksen oppimisympäristöinä. Luonnonvaraisessa ja rakennetussa ympäristössä retkeiltiin lasten kanssa viikoittain. Ympäristössä oppimista tapahtui aistien, leikin, liikunnan ja taidekasvatuksen keinoin. Ympäristöstä opittiin tutkimalla, jolloin samanaikaisesti lasten kasvi- ja eläinlajituntemus laajentui. Tulokset osoittivat, että vuodenaikojen vaihteluita hyödynnettiin varhaiskasvatuksessa laajasti. Päiväkodin arjessa korostui vastuullinen ruoka, kierrättäminen sekä kierrätysmateriaalien hyödyntäminen. Tulosten pohjalta voi todeta, että tutkimukseen osallistuneiden päiväkodeissa toteutetaan monipuolista ja säännöllistä ympäristökasvatusta.