Visuaalisen ilmeen uudistus osana brändi-identiteettiä
Sainio, Ville (2021)
Sainio, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067557
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen ilmeen uudistamista osana brändi-identiteettiä. Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan: teoreettiseen sekä toiminnalliseen. Teoreettinen osa tutkii brändiä pintapuolisesti ja käy läpi brändäämisen prosessin viisi vaihetta. Sen tarkoituksena on selvittää myös lukijalle, mitä tarkoitetaan brändi-identiteetillä ja miten visuaalinen ilme liittyy siihen. Työn ensimmäisessä osassa käsitellään myös ilmeen uudistukseen ja päivittämiseen johtavia syitä sekä siihen liittyviä toteutuskeinoja.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan tavoitteena on avata visuaalisen ilmeen uudistamiseen liittyvää suunnitteluprosessia tarkemmin graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Toiminnallisen osan taustalla on työelämälähtöinen toimeksianto Cauhacare Solutionsilta, jonka visuaalisen ilmeen uudistamisen prosessi käydään opinnäytetyön toiminnallisen osan aikana läpi. Työssä kuvatun suunnitteluprosessin kautta havainnollistetaan toimeksiantoon liittyvä briiffaus sekä ilmeen ideointivaiheessa käytetyt menetelmät. Toiminnallinen osa käsittelee myös logon päivittämistä, kuvamaailman valintaa sekä nettisivujen uudistamista. Suunnitteluprosessin vaiheiden läpikäynnin aikana pohditaan myös ilmeen ajattomuuden saavuttamista sekä sen suunnittelemista yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opinnäytetyössä havaitaan visuaalisen ilmeen olevan keino välittää brändin persoonaa näkyväksi osaksi brändi-identiteettiä. Toiminnallisessa osassa ymmärretään, että ilmeen ajattomuutta ei voida taata, mutta suunnittelija voi vaikuttaa visuaalisen ilmeen sopeutumiskykyyn kestää aikaa suunnittelutyön aikana tehdyillä valinnoilla. Ilmeen yhtenäisyyden mahdollistaminen vaatii eri visuaalisten elementtien toistamista muotojen, värien sekä kuvamaailman teemojen kautta, mikä ilmenee visuaalisen ilmeen uudistuksen suunnitteluprosessin kautta.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan tavoitteena on avata visuaalisen ilmeen uudistamiseen liittyvää suunnitteluprosessia tarkemmin graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Toiminnallisen osan taustalla on työelämälähtöinen toimeksianto Cauhacare Solutionsilta, jonka visuaalisen ilmeen uudistamisen prosessi käydään opinnäytetyön toiminnallisen osan aikana läpi. Työssä kuvatun suunnitteluprosessin kautta havainnollistetaan toimeksiantoon liittyvä briiffaus sekä ilmeen ideointivaiheessa käytetyt menetelmät. Toiminnallinen osa käsittelee myös logon päivittämistä, kuvamaailman valintaa sekä nettisivujen uudistamista. Suunnitteluprosessin vaiheiden läpikäynnin aikana pohditaan myös ilmeen ajattomuuden saavuttamista sekä sen suunnittelemista yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opinnäytetyössä havaitaan visuaalisen ilmeen olevan keino välittää brändin persoonaa näkyväksi osaksi brändi-identiteettiä. Toiminnallisessa osassa ymmärretään, että ilmeen ajattomuutta ei voida taata, mutta suunnittelija voi vaikuttaa visuaalisen ilmeen sopeutumiskykyyn kestää aikaa suunnittelutyön aikana tehdyillä valinnoilla. Ilmeen yhtenäisyyden mahdollistaminen vaatii eri visuaalisten elementtien toistamista muotojen, värien sekä kuvamaailman teemojen kautta, mikä ilmenee visuaalisen ilmeen uudistuksen suunnitteluprosessin kautta.