Yrityksen työnantajakuvaa selvittämässä : hakijakokemuksesta työntekijäkokemukseen
Tissari, Sari (2021)
Tissari, Sari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067437
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tilaajaorganisaation sisäistä työnantajamielikuvaa. Tarkemmin kuvattuna tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan selville yrityksen työntekijöiden mielipiteitä työnantajansa vahvuuksista ja kehittämisen paikoista. Lisäksi pyrittiin kartoittamaan tilaajaorganisaation rekrytointiprosessin eri vaiheita hakijakokemuksen ja työnantajakuvan välittymisen näkökulmasta. Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan työnantajakuvan muodostumista sekä syvennytään niihin rekrytointiprosessin osiin, joiden kautta erityisesti vaikutetaan yrityksen työnantajakuvan välittymiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen ja teemahaastatteluiden avulla. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin ensin työntekijöiden mielipiteitä sisäisestä työnantajamielikuvasta. Tulosten analysoinnin jälkeen kartoitettiin vielä teemahaastatteluiden avulla tilaajaorganisaation työnantajakuvan välittymistä rekrytointien aikana. Teemahaastatteluihin osallistuneilta selvitettiin näkemyksiä myös kyselylomaketutkimuksen tuloksista ja niiden hyödynnettävyydestä työnantajakuvan kehittämisessä.
Tulosten mukaan tilaajayrityksen merkittävimmät vahvuudet työntekijöiden mielestä liittyvät mahdollisuuteen oppia uutta oman työnsä kautta, kokemukseen työn merkityksellisyydestä, tyytyväisyyteen oman tiimin työskentelykulttuuria kohtaan ja tunteeseen, että omaan työhön pystyy vaikuttamaan. Kehittämisen kohteeksi nousivat työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien lisääminen organisaation asioihin sekä perehdyttämisen kehittäminen. Teemahaastatteluun osallistuneiden mielestä kyselytutkimuksessa esille nousseita asioita voisi hyvinkin hyödyntää ulkoista työnantajakuvaa kehitettäessä. Haastatteluissa nousi myös esille, että yrityksessä voitaisiin kiinnittää enemmän huomiota työnantajakuvan välittymiseen rekrytointien kautta sekä hakijakokemusta tulisi ryhtyä mittaamaan.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen ja teemahaastatteluiden avulla. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin ensin työntekijöiden mielipiteitä sisäisestä työnantajamielikuvasta. Tulosten analysoinnin jälkeen kartoitettiin vielä teemahaastatteluiden avulla tilaajaorganisaation työnantajakuvan välittymistä rekrytointien aikana. Teemahaastatteluihin osallistuneilta selvitettiin näkemyksiä myös kyselylomaketutkimuksen tuloksista ja niiden hyödynnettävyydestä työnantajakuvan kehittämisessä.
Tulosten mukaan tilaajayrityksen merkittävimmät vahvuudet työntekijöiden mielestä liittyvät mahdollisuuteen oppia uutta oman työnsä kautta, kokemukseen työn merkityksellisyydestä, tyytyväisyyteen oman tiimin työskentelykulttuuria kohtaan ja tunteeseen, että omaan työhön pystyy vaikuttamaan. Kehittämisen kohteeksi nousivat työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien lisääminen organisaation asioihin sekä perehdyttämisen kehittäminen. Teemahaastatteluun osallistuneiden mielestä kyselytutkimuksessa esille nousseita asioita voisi hyvinkin hyödyntää ulkoista työnantajakuvaa kehitettäessä. Haastatteluissa nousi myös esille, että yrityksessä voitaisiin kiinnittää enemmän huomiota työnantajakuvan välittymiseen rekrytointien kautta sekä hakijakokemusta tulisi ryhtyä mittaamaan.