Maskuliinisuuden muoto & muutos : Korukonseptit maskuliinisuuden ja arvojen pohjalta
Pirkkalainen, Julia (2021)
Pirkkalainen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067482
Tiivistelmä
Miehille markkinoitujen korujen tarjonta on yhä suppea ja hyvin yksipuolinen, vaikka markkinatutkimuksissa on havaittavissa kasvua miesten osuudessa korujen käyttäjinä. Samaan aikaan yhteiskuntamme muuttuu siten, että yksilön oma identiteetin rakentaminen ja toteutuminen korostuu, jolloin myös korujen valikoiman monipuolistuminen miehille vastaisi paremmin tulevaisuuden kysyntää.
Tässä opinnäytetyössä pohditaan miesten koruja ja niiden tulevaisuutta tutkimalla maskuliinisuutta, arvoja ja tämän hetken tarjontaa. Työn lopputuloksena syntyi kaksi korukonseptia, joiden lähtökohtana toimi hyväntahtoisuuden arvo. Konseptit ovat esitetty digitaalisesti muokatuista esityskuvista, jotka sisältävät myös tuotetarinan. Konseptien kehittämistä varten hyödynnettiin aiemmin tehtyjä havaintoja maskuliinisuudesta. Tietoa aiheesta kerättiin kirjallisten lähteiden lisäksi myös syventävien opintojen aikana tehdystä käyttäjätutkimuksesta. Konseptien sisältöjä testattiin kaksi kertaa kyselyiden avulla, jotta pystyttiin havainnoimaan, kuinka suomalaiset kokevat maskuliinisuuden ja miesten korun. Kyselyiden tuloksia käytettiin apuna pohdintaan ja päätösten tekemiseen.
Opinnäytetyö muodostaa kokonaisuuden, joka pyrkii ymmärtämään miesten, maskuliinisuuden ja korun suhdetta. Se ei anna valmiita vastauksia, mutta toimii ajatuksia herättävänä teoksena. Tämä työ keskittyi tarkastelemaan korua ainoastaan maskuliinisuuden ja miehiksi identifioituvien henkilöiden näkökulmasta Suomessa. Tulevaisuudessa voitaisiin tarkastella miehiä korunkäyttäjinä ilman maskuliinisuuden tuomaa viitekehystä. Maskuliinisuutta taas olisi hyvä tarkastella useiden kohderyhmiä erottelevien tekijöiden kautta, ei pelkästään miehen sukupuoleen keskittyen. Toinen tärkeä aihe jatkossa mietittäväksi on korun kohderyhmän erottelu sukupuolen mukaan, tarvitaanko sitä? The selection of jewellery that is marketed for men is still very limited and one-sided, even though market research shows visible growth in the share of men as jewellery users. At the same time our society is changing to highlight the creation and realisation of an individual´s own identity. This causes a need for expanding the variety of jewellery specifically targeting men to meet the rising demand in the future.
This thesis theorizes about men´s jewellery and its future by examining masculinity, values and the current supply. As the end result, two jewellery concepts based on the value of benevolence were made. These concepts are presented in digitally edited presentation pictures that also include product stories. For the development of the concepts, previous observations on masculinity were utilized. Information about the topic was gathered from written sources and from a user research conducted during advanced special studies. The contents of the concepts were tested twice through surveys. This way it was possible to observe how Finnish people experienced masculinity and men´s jewellery. The results from these surveys were used to help reflection and decision making.
This thesis forms a whole that seeks to understand the relationship of men, masculinity and jewellery. It does not give ready-made answers but serves as a thought-provoking piece. The thesis focuses on examining jewellery through the aspects of masculinity and people identifying as men in Finland. In the future, men as jewellery users could be examined without the framework of masculinity. Masculinity itself should be examined through multiple different target groups, not only through men. In the future it would also be important to think if it is necessary to separate jewellery by gender or sex.
Tässä opinnäytetyössä pohditaan miesten koruja ja niiden tulevaisuutta tutkimalla maskuliinisuutta, arvoja ja tämän hetken tarjontaa. Työn lopputuloksena syntyi kaksi korukonseptia, joiden lähtökohtana toimi hyväntahtoisuuden arvo. Konseptit ovat esitetty digitaalisesti muokatuista esityskuvista, jotka sisältävät myös tuotetarinan. Konseptien kehittämistä varten hyödynnettiin aiemmin tehtyjä havaintoja maskuliinisuudesta. Tietoa aiheesta kerättiin kirjallisten lähteiden lisäksi myös syventävien opintojen aikana tehdystä käyttäjätutkimuksesta. Konseptien sisältöjä testattiin kaksi kertaa kyselyiden avulla, jotta pystyttiin havainnoimaan, kuinka suomalaiset kokevat maskuliinisuuden ja miesten korun. Kyselyiden tuloksia käytettiin apuna pohdintaan ja päätösten tekemiseen.
Opinnäytetyö muodostaa kokonaisuuden, joka pyrkii ymmärtämään miesten, maskuliinisuuden ja korun suhdetta. Se ei anna valmiita vastauksia, mutta toimii ajatuksia herättävänä teoksena. Tämä työ keskittyi tarkastelemaan korua ainoastaan maskuliinisuuden ja miehiksi identifioituvien henkilöiden näkökulmasta Suomessa. Tulevaisuudessa voitaisiin tarkastella miehiä korunkäyttäjinä ilman maskuliinisuuden tuomaa viitekehystä. Maskuliinisuutta taas olisi hyvä tarkastella useiden kohderyhmiä erottelevien tekijöiden kautta, ei pelkästään miehen sukupuoleen keskittyen. Toinen tärkeä aihe jatkossa mietittäväksi on korun kohderyhmän erottelu sukupuolen mukaan, tarvitaanko sitä?
This thesis theorizes about men´s jewellery and its future by examining masculinity, values and the current supply. As the end result, two jewellery concepts based on the value of benevolence were made. These concepts are presented in digitally edited presentation pictures that also include product stories. For the development of the concepts, previous observations on masculinity were utilized. Information about the topic was gathered from written sources and from a user research conducted during advanced special studies. The contents of the concepts were tested twice through surveys. This way it was possible to observe how Finnish people experienced masculinity and men´s jewellery. The results from these surveys were used to help reflection and decision making.
This thesis forms a whole that seeks to understand the relationship of men, masculinity and jewellery. It does not give ready-made answers but serves as a thought-provoking piece. The thesis focuses on examining jewellery through the aspects of masculinity and people identifying as men in Finland. In the future, men as jewellery users could be examined without the framework of masculinity. Masculinity itself should be examined through multiple different target groups, not only through men. In the future it would also be important to think if it is necessary to separate jewellery by gender or sex.