Digitaaliset kanavat lääkeyhtiön asiakkaiden kokemana
Arimaa, Anna (2021)
Arimaa, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057266
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä lääketeollisuuden yrityksen kanssa ja tarkoituksena oli tutkia, miten yrityksen lääkäriasiakkaat kokevat digitaaliset kanavat sekä niiden tarjoaman sisällön työnsä kannalta. Tavoitteena oli lisätä asiakasymmärrystä, jotta voitaisiin kehittää digitaalisia kanavia entistä käyttäjälähtöisemmiksi. Tutkimuskysymykset olivat 1. Mitä digitaalisia kanavia yrityksen lääkäriasiakkaat käyttävät? 2. Miten hyödyllisiksi yrityksen lääkäriasiakkaat kokevat digitaalisten kanavien tarjoaman sisällön työnsä kannalta? 3. Minkälaista sisältöä yrityksen lääkäriasiakkaat toivovat digitaalisten kanavien kautta saavansa?
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselyn avulla lokakuussa 2020. Kysely lähetettiin sähköisen uutiskirjeen mukana 3149 lääkärille, jotka ovat yhteistyöyrityksen asiakasrekisterissä ja antaneet luvan sähköiselle markkinoinnille. 230 lääkäriä avasi uutiskirjeen ja 67 vastasi siihen, joten vastausprosentti oli 29.
Tuloksista huomataan, että suurin osa vastaajista (67%) oli yli 54 vuotiaita, joten tutkimuksen tuloksista saadaan laajin kuva tämän ikäryhmän kokemuksista liittyen digitaalisiin kanaviin sekä niiden sisältöihin. Tulokset kertovat, että lähes jokainen vastaajista (99%) käyttää sähköpostia säännöllisesti. Myös 80% vastaajista ilmoitti vastaanottavansa lääketieteellistä tietoa mieluiten sähköisen uutiskirjeen muodossa. Tästä voidaan päätellä, että sähköisellä uutiskirjeellä tavoitetaan lääkäriasiakkaita. Tutkimuksen tuloksista pystyttiin myös näkemään, että perinteisiä sosiaalisen median kanavia, kuten Facebookia, Instagramia, Twitteriä ja LinkedIniä ei pidetty kovin merkityksellisinä ammatillisen tiedon lähteinä vastanneiden keskuudessa. Näitä kanavia ei myöskään kovin moni vastaajista ilmoittanut käyttävävänsä säännöllisesti. Kanavista selkeästi tärkeimmäksi ammatillisen tiedon lähteeksi koettiin Terveysportti ja sieltä myös suurin osa vastaajista (96%) kertoi hakevansa ammatillista tietoa. Käypähoito koettiin myös tärkeäksi kanavaksi haettaessa ammatillista tietoa (72% vastaajista) ja se oli sisältönäkin yksi vastaajia eniten kiinnostava asia koulutuskutsujen lisäksi.
Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa lääkäriasiakkaiden ajatuksista liittyen digitaalisiin kanaviin ja niiden tarjoamiin sisältöihin. Tätä tietoa voidaan hyödyntää miettiessä sitä, missä kanavissa tulisi näkyä sekä minkälaista sisältöä niissä tarjota. Näin voidaan tuottaa asiakkaalle arvoa sekä parantaa asiakaskokemusta.
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselyn avulla lokakuussa 2020. Kysely lähetettiin sähköisen uutiskirjeen mukana 3149 lääkärille, jotka ovat yhteistyöyrityksen asiakasrekisterissä ja antaneet luvan sähköiselle markkinoinnille. 230 lääkäriä avasi uutiskirjeen ja 67 vastasi siihen, joten vastausprosentti oli 29.
Tuloksista huomataan, että suurin osa vastaajista (67%) oli yli 54 vuotiaita, joten tutkimuksen tuloksista saadaan laajin kuva tämän ikäryhmän kokemuksista liittyen digitaalisiin kanaviin sekä niiden sisältöihin. Tulokset kertovat, että lähes jokainen vastaajista (99%) käyttää sähköpostia säännöllisesti. Myös 80% vastaajista ilmoitti vastaanottavansa lääketieteellistä tietoa mieluiten sähköisen uutiskirjeen muodossa. Tästä voidaan päätellä, että sähköisellä uutiskirjeellä tavoitetaan lääkäriasiakkaita. Tutkimuksen tuloksista pystyttiin myös näkemään, että perinteisiä sosiaalisen median kanavia, kuten Facebookia, Instagramia, Twitteriä ja LinkedIniä ei pidetty kovin merkityksellisinä ammatillisen tiedon lähteinä vastanneiden keskuudessa. Näitä kanavia ei myöskään kovin moni vastaajista ilmoittanut käyttävävänsä säännöllisesti. Kanavista selkeästi tärkeimmäksi ammatillisen tiedon lähteeksi koettiin Terveysportti ja sieltä myös suurin osa vastaajista (96%) kertoi hakevansa ammatillista tietoa. Käypähoito koettiin myös tärkeäksi kanavaksi haettaessa ammatillista tietoa (72% vastaajista) ja se oli sisältönäkin yksi vastaajia eniten kiinnostava asia koulutuskutsujen lisäksi.
Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa lääkäriasiakkaiden ajatuksista liittyen digitaalisiin kanaviin ja niiden tarjoamiin sisältöihin. Tätä tietoa voidaan hyödyntää miettiessä sitä, missä kanavissa tulisi näkyä sekä minkälaista sisältöä niissä tarjota. Näin voidaan tuottaa asiakkaalle arvoa sekä parantaa asiakaskokemusta.