Sesonkikauden sisältömarkkinointi K-Supermarketissa
Marttila, Niko (2021)
Marttila, Niko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sesonkikauden sisältömarkkinointi. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen luomalla heille mukaansatempaavaa sisältöä. Opinnäyteyön tarkoituksena on tutkia, millaista sisältöä K-Supermarket Mäntyharjun tulisi tarjota sesonkikauden kohderyhmälleen ja kuinka sitä tulisi jakaa heille.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista sisältöä Mäntyharjun vapaa-ajan asukkaat haluaisivat seurata ja missä kanavissa. Sen lisäksi kerättiin tietoa toisten samankaltaisten K-Supermarkettien Facebook-käyttäytymisestä. Facebook-sivuilta selvitettiin, millaiset julkaisut asiakkaita kiinnostaa ja millainen on heidän julkaisurytminsä.
Opinnäytetyön tutkimus koostui määrällisestä sekä laadullisesta tutkimuksesta. Määrällinen tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä Mäntyharjun vapaa-ajan asukkaat Facebook-ryhmässä maaliskuussa 2021. Laadullisena tutkimuksena havainnoitiin kolmen K-Supermarketin Facebook-sivujen toimintaa. Havainnointi suoritettiin maaliskuussa 2021.
Tutkimustuloksista ilmeni, että K-Supermarket Mäntyharjun tulisi keskittyä luomaan sisältöä Facebook-sivuilleen. Kyselytutkimuksessa selvisi, että asiakkaita kiinnostavat eniten sisältönä tarjoukset, reseptit sekä tuoreet hedelmät ja vihannekset. Havainnointi osoitti, että suosituimpia sisältöjä olivat arvonnat, henkilön sisältävät tuotekuvat ja paikalliset tuotteet. Tutkimuksella saatiin luotua ohjeita, joilla K-Supermarket Mäntyharju voi luoda oman sisältömarkkinoinnin suunnitelman.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista sisältöä Mäntyharjun vapaa-ajan asukkaat haluaisivat seurata ja missä kanavissa. Sen lisäksi kerättiin tietoa toisten samankaltaisten K-Supermarkettien Facebook-käyttäytymisestä. Facebook-sivuilta selvitettiin, millaiset julkaisut asiakkaita kiinnostaa ja millainen on heidän julkaisurytminsä.
Opinnäytetyön tutkimus koostui määrällisestä sekä laadullisesta tutkimuksesta. Määrällinen tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä Mäntyharjun vapaa-ajan asukkaat Facebook-ryhmässä maaliskuussa 2021. Laadullisena tutkimuksena havainnoitiin kolmen K-Supermarketin Facebook-sivujen toimintaa. Havainnointi suoritettiin maaliskuussa 2021.
Tutkimustuloksista ilmeni, että K-Supermarket Mäntyharjun tulisi keskittyä luomaan sisältöä Facebook-sivuilleen. Kyselytutkimuksessa selvisi, että asiakkaita kiinnostavat eniten sisältönä tarjoukset, reseptit sekä tuoreet hedelmät ja vihannekset. Havainnointi osoitti, että suosituimpia sisältöjä olivat arvonnat, henkilön sisältävät tuotekuvat ja paikalliset tuotteet. Tutkimuksella saatiin luotua ohjeita, joilla K-Supermarket Mäntyharju voi luoda oman sisältömarkkinoinnin suunnitelman.