Sosiaalisen median strategia Järvenpään nuorisopalveluille
Inkinen, Ronja (2021)
Inkinen, Ronja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046799
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida ja kehittää Järvenpään nuorisopalveluiden sosiaalisen median käyttöä vastaamaan nuorisotyön tavoitteita ja tehdä sen käytöstä suunnitelmallista. Vaikka Järvenpään nuorisopalvelut ovat käyttäneet aktiivisesti sosiaalista mediaa on sen käyttö ollut pirstaleista ja käytöstä on puuttunut tavoitteellisuus. Strategia antaa suuntaviivat toimia nuorten suosimassa toimintaympäristössä eli sosiaalisessa mediassa.
Kehittämistyön aineistona käytettiin lähdekirjallisuutta, huoltajille tehdyn kyselyn tuloksia sekä sosiaalisen median kanavien tilastoja. Kehittämistyön menetelminä oli tarkoitus käyttää yhteisöllistä työpajaa sekä benchmarkkausta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sosiaalisen median strategia Järvenpään nuorisopalveluiden käyttöön. Strategia kattaa kaksi Järvenpään nuorisopalveluiden eniten käyttämää sosiaalisen median palvelua, Instagramin sekä Facebookin.
Opinnäytetyön avulla muut nuorisoalan toimijat voivat suunnitella sekä luoda oman sosiaalisen median strategian organisaatiolleen tai yksikölleen, omia tarpeitaan vastaavaksi. The purpose of the thesis was to analyze and develop the use of social media in Järvenpää's youth services to meet the goals of youth work and to make its use planned. Although Järvenpää's youth services have actively used social media, its use has been fragmented and there has been a lack of purposeful use. The strategy provides guidelines for operating in a environment what is popular among young people, social media.
Source material, the results of a survey of guardians and statistics on social media channels were used as material for the development work. The methods of the development work were to use a community workshop and benchmarking.
The output of the thesis was a social media strategy for the use of Järvenpää's youth services. The strategy covers the two most used social media services by Järvenpää's youth services, Instagram and Facebook.
With the help of this thesis, other actors in the youth field can plan and create their own social media strategy for their organization or unit, to meet their own needs.
Kehittämistyön aineistona käytettiin lähdekirjallisuutta, huoltajille tehdyn kyselyn tuloksia sekä sosiaalisen median kanavien tilastoja. Kehittämistyön menetelminä oli tarkoitus käyttää yhteisöllistä työpajaa sekä benchmarkkausta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sosiaalisen median strategia Järvenpään nuorisopalveluiden käyttöön. Strategia kattaa kaksi Järvenpään nuorisopalveluiden eniten käyttämää sosiaalisen median palvelua, Instagramin sekä Facebookin.
Opinnäytetyön avulla muut nuorisoalan toimijat voivat suunnitella sekä luoda oman sosiaalisen median strategian organisaatiolleen tai yksikölleen, omia tarpeitaan vastaavaksi.
Source material, the results of a survey of guardians and statistics on social media channels were used as material for the development work. The methods of the development work were to use a community workshop and benchmarking.
The output of the thesis was a social media strategy for the use of Järvenpää's youth services. The strategy covers the two most used social media services by Järvenpää's youth services, Instagram and Facebook.
With the help of this thesis, other actors in the youth field can plan and create their own social media strategy for their organization or unit, to meet their own needs.