Pupun Pulmakulma - Vuorovaikutuksen tukeminen nepsy-lasten kanssa
Koskinen, Eeva-Maria; Rihti, Aino; Väisänen, Laura (2021)
Lataukset:
Koskinen, Eeva-Maria
Rihti, Aino
Väisänen, Laura
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225401
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemista varhaiskasvatusryhmässä, jossa on lapsia, joilla on neuropsykiatrisia erityispiirteitä. Opinnäytetyö oli laadullinen kehittämistyö, ja sen avulla haluttiin selvittää, ovatko puhetta tukevat, täydentävät ja korvaavat menetelmät käytössä olevia keinoja vuorovaikutuksen tukemisessa. Tavoitteena oli myös lisätä menetelmien käyttöä lasten kanssa, joilla on neuropsykiatrisia erityispiirteitä ja antaa ammattilaisille konkreettisia toimintatapoja vuorovaikutuksen tukemiseksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi toteutettiin aihetta käsittelevä videosarja. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä varhaiskasvatusryhmien kanssa, missä oli neurotyypillisiä lapsia, sekä lapsia, joilla on neuropsykiatrisia erityispiirteitä.
Aineistokeruumenetelmänä käytettiin kolmea kyselyä, jotka toteutettiin verkossa. Kysely 1A käsitteli toiveita videoille ja kyselyt 1B ja 2 käsittelivät palautetta valmiista videoista. Ensimmäisen kyselyn avulla selvitettiin puhetta tukevien, täydentävien ja korvaavien menetelmien senhetkistä käyttöä sekä sitä, millaisiin tilanteisiin ohjaajat kaipaisivat tukea vuorovaikutustilanteissa. Ensimmäisen kyselyn vastausten perusteella toteutettiin videosarja, jossa neuropsykiatrisia erityispiirteitä käsiteltiin lapselle ymmärrettävällä ja mielenkiintoisella tavalla. Kyselyt lähettiin neljän varhaiskasvatusryhmän ohjaajille. Videosarja koostui neljästä lyhyestä videosta, joissa oli aiheena jokin neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavalle lapselle tyypillisesti haastava tilanne. Videoissa seikkaileva Pupu kohtaa haastavia tilanteita ja hakee niihin ratkaisuja puhetta tukevia, täydentäviä ja korvaavia menetelmiä käyttämällä. Videosarja lähetettiin varhaiskasvatusryhmille katsottavaksi, minkä jälkeen varhaiskasvatuksen ohjaajat arvioivat videoiden tehokkuutta ja käytettävyyttä. Aineisto muodostui kyselyistä ennen videoiden toteutusta ja niiden jälkeen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia, koska vastaajien otos oli suhteellisen pieni. Tulokset viittaavat siihen, että puhetta tukevat, täydentävät ja korvaavat menetelmät ovat jo käytössä olevia menetelmiä kommunikoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa, mutta uusille toimintatavoille ja tukikeinoille oli myös tarvetta erityisesti siirtymätilanteisiin, tunnetaitojen käsittelyyn ja rentoutumiseen. Tulosten mukaan toimivia menetelmiä vuorovaikutuksen tukemiseksi olivat sosiaalinen tarina, päivästruktuuri, toimintataulu ja tunnekortit. The goal of the thesis was to research how to support interaction and communication and how to increase the use of augmentative and alternative communication methods in early age education with children with neuropsychiatric difficulties. The goal was also to research how augmentative and alternative communication methods have been used before in early age education and to give new methods for early age instructors. There was a video series made to support children with neuropsychiatric difficulties in challenging situations. Thesis was qualitatively development-oriented, and it was made in co-operation with early age education groups with neurotypical children and children with neuropsychiatric difficulties.
The data was collected with three Webropol-surveys and was sent to early age education instructors. Survey 1A included questions about usage of augmentative and alternative communication and challenging interactive situations in early age education group with children with neuropsychiatric difficulties. The data from Webropol-survey was used to create video series that included four different subjects that are typically challenging to children with neuropsychiatric difficulties. With surveys 1B and 2 early age instructors evaluated the content and usage of the video series. Main character of the videos is Bunny who faces challenging situations and finds way to solve them with augmentative and alternative communication methods. Video series was sent to co-operative early age education groups and valuated by instructors in effectiveness and usage. The data was analyzed with thematic analysis.
It appears in the conclusions that augmentative and alternative communication methods are already used in early age education groups but in the other hand, there is a need for new methods and procedures. The thesis responded to the need of support in transitions, ability to handle emotions and relaxing. When reflecting on the process it can be said that suitable methods for supporting interaction are social story, structure, communication board and emotion cards.
Aineistokeruumenetelmänä käytettiin kolmea kyselyä, jotka toteutettiin verkossa. Kysely 1A käsitteli toiveita videoille ja kyselyt 1B ja 2 käsittelivät palautetta valmiista videoista. Ensimmäisen kyselyn avulla selvitettiin puhetta tukevien, täydentävien ja korvaavien menetelmien senhetkistä käyttöä sekä sitä, millaisiin tilanteisiin ohjaajat kaipaisivat tukea vuorovaikutustilanteissa. Ensimmäisen kyselyn vastausten perusteella toteutettiin videosarja, jossa neuropsykiatrisia erityispiirteitä käsiteltiin lapselle ymmärrettävällä ja mielenkiintoisella tavalla. Kyselyt lähettiin neljän varhaiskasvatusryhmän ohjaajille. Videosarja koostui neljästä lyhyestä videosta, joissa oli aiheena jokin neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavalle lapselle tyypillisesti haastava tilanne. Videoissa seikkaileva Pupu kohtaa haastavia tilanteita ja hakee niihin ratkaisuja puhetta tukevia, täydentäviä ja korvaavia menetelmiä käyttämällä. Videosarja lähetettiin varhaiskasvatusryhmille katsottavaksi, minkä jälkeen varhaiskasvatuksen ohjaajat arvioivat videoiden tehokkuutta ja käytettävyyttä. Aineisto muodostui kyselyistä ennen videoiden toteutusta ja niiden jälkeen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia, koska vastaajien otos oli suhteellisen pieni. Tulokset viittaavat siihen, että puhetta tukevat, täydentävät ja korvaavat menetelmät ovat jo käytössä olevia menetelmiä kommunikoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa, mutta uusille toimintatavoille ja tukikeinoille oli myös tarvetta erityisesti siirtymätilanteisiin, tunnetaitojen käsittelyyn ja rentoutumiseen. Tulosten mukaan toimivia menetelmiä vuorovaikutuksen tukemiseksi olivat sosiaalinen tarina, päivästruktuuri, toimintataulu ja tunnekortit.
The data was collected with three Webropol-surveys and was sent to early age education instructors. Survey 1A included questions about usage of augmentative and alternative communication and challenging interactive situations in early age education group with children with neuropsychiatric difficulties. The data from Webropol-survey was used to create video series that included four different subjects that are typically challenging to children with neuropsychiatric difficulties. With surveys 1B and 2 early age instructors evaluated the content and usage of the video series. Main character of the videos is Bunny who faces challenging situations and finds way to solve them with augmentative and alternative communication methods. Video series was sent to co-operative early age education groups and valuated by instructors in effectiveness and usage. The data was analyzed with thematic analysis.
It appears in the conclusions that augmentative and alternative communication methods are already used in early age education groups but in the other hand, there is a need for new methods and procedures. The thesis responded to the need of support in transitions, ability to handle emotions and relaxing. When reflecting on the process it can be said that suitable methods for supporting interaction are social story, structure, communication board and emotion cards.