Pohjanlinnan koulun hyvinvointiviikko 2021 : Suunnittelu, toteutus ja arviointi
Koota, Laura (2021)
Koota, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255704
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on raportoida Pohjanlinnan koulun vuoden 2021 hyvinvointiviikon suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Hyvinvointiviikko järjestettiin Pohjanlinnan koululla kolmannen kerran ja sen tarkoituksena oli lisätä koulun oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointia. Tänä vuonna hyvinvointiviikon teemaksi valittiin yhteisöllisyys. Hyvinvointiviikon toteuttamisessa pyrittiin vastaamaan oppilaiden parannusehdotuksiin, jotka olivat tulleet esiin edellisen hyvinvointiviikon jälkeen tehdyssä kyselyssä. Opinnäytetyön tavoite on auttaa Pohjanlinnan koulua seuraavien hyvinvointiviikkojen järjestämisessä ja mahdollisesti myös muita kouluja teemaviikkojen toteutuksessa.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen ja sen toiminnallisena osuutena toteutettiin tapahtuma eli tässä tapauksessa hyvinvointiviikko. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kankaanpäässä sijaitsevan Pohjanlinnan koulun kanssa, joka on noin 370 oppilaan yläkoulu. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin suomalaista peruskoulua ja opetukseen liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi syvennyttiin koulun sosiaalityöhön oppilashuollon ja ennen kaikkea koulukuraattorin työnkuvan kautta. Opinnäytetyön raportissa keskityttiin suunnittelun työvaiheisiin, käytännön toteutuksen esittelyyn ja arviointiprosessin kulkuun. Teemaviikon onnistumista arvioitiin Pohjanlinnan koulun oppilaille tehdyn Webropol-kyselyn avulla.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen ja sen toiminnallisena osuutena toteutettiin tapahtuma eli tässä tapauksessa hyvinvointiviikko. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kankaanpäässä sijaitsevan Pohjanlinnan koulun kanssa, joka on noin 370 oppilaan yläkoulu. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin suomalaista peruskoulua ja opetukseen liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi syvennyttiin koulun sosiaalityöhön oppilashuollon ja ennen kaikkea koulukuraattorin työnkuvan kautta. Opinnäytetyön raportissa keskityttiin suunnittelun työvaiheisiin, käytännön toteutuksen esittelyyn ja arviointiprosessin kulkuun. Teemaviikon onnistumista arvioitiin Pohjanlinnan koulun oppilaille tehdyn Webropol-kyselyn avulla.