Lähetysgrafiikan tuonti Twitchiin : Striimausilmeen luomisprosessi
Jaatinen, Lauri (2021)
Jaatinen, Lauri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036676
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee television tai videostreamin lähetysgrafiikan tuotantoprosessin vaiheita ideoinnista valmiiseen tuotokseen. Tarkoituksena on kartoittaa lähetysgrafiikan toimintaperiaatteet sekä sen kokonaisuuden osat liikkuvan median asiantuntijan silmin. Kyseisen sisällön lisäksi pyritään tuomaan lähetysgrafiikassa käyttöön tulleita uusia elementtejä reaaliaikaisen suoratoistolähetyksen parissa.
Lähetysgrafiikan perustyövaiheet käydään läpi aloittaen päätavoitteiden määrittämisestä. Lähetysgrafiikan työstämisessä käydään läpi yleiset tuotantomenetelmät ja välineet. Myös visuaalisen sisällön muuntaminen katsojille esitettävään muotoon käsitellään erikseen.
Työssä syvennytään lähetysgrafiikan olennaisiin komponentteihin, jotka jaotellaan kolmeen osaan ja joissa jokaisessa keskitytään yhteen lähetysgrafiikkaa rakentavaan visuaaliseen osa-alueeseen. Katsaus on yleismaallista perehdytystä siihen, millaisia keinoja informaation välittämiseksi on syntynyt.
Lisäksi kerrotaan opinnäytetyön tuotannollisesta osasta, jonka tarkoituksena oli tuottaa lähetysgrafiikkaa näytettäväksi yhdysvaltalaisen Twitchin reaaliaikaisessa suoratoistopalvelussa. Kyseisessä luvussa avataan projektin elinkaarta ideoinnista valmiiseen kokonaisuuteen saakka. Käytettyjen elementtien roolit avataan valintoja perustellen tekijän opinnoista ja töistä saamaan kokemukseen perustuen.
Yhteenveto pohjautuu tiedonkeruusta ja työskentelystä saamaan informaatioon. Punoutuessaan yhteen kaikki tehdyt havainnot antavat selkeämmän käsityksen nykytilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä.
Toivottavasti lukija löytää ja sisäistää lähetysgrafiikan luomiseen ja erityisesti sen viemiseen liittyvät näkökohdat. Jotta ilmaisu olisi mahdollisen selkeää, luvassa on kuvia visuaalisten tehokeinojen havainnoimisen ja käsittelemisen tueksi.
Lähetysgrafiikan perustyövaiheet käydään läpi aloittaen päätavoitteiden määrittämisestä. Lähetysgrafiikan työstämisessä käydään läpi yleiset tuotantomenetelmät ja välineet. Myös visuaalisen sisällön muuntaminen katsojille esitettävään muotoon käsitellään erikseen.
Työssä syvennytään lähetysgrafiikan olennaisiin komponentteihin, jotka jaotellaan kolmeen osaan ja joissa jokaisessa keskitytään yhteen lähetysgrafiikkaa rakentavaan visuaaliseen osa-alueeseen. Katsaus on yleismaallista perehdytystä siihen, millaisia keinoja informaation välittämiseksi on syntynyt.
Lisäksi kerrotaan opinnäytetyön tuotannollisesta osasta, jonka tarkoituksena oli tuottaa lähetysgrafiikkaa näytettäväksi yhdysvaltalaisen Twitchin reaaliaikaisessa suoratoistopalvelussa. Kyseisessä luvussa avataan projektin elinkaarta ideoinnista valmiiseen kokonaisuuteen saakka. Käytettyjen elementtien roolit avataan valintoja perustellen tekijän opinnoista ja töistä saamaan kokemukseen perustuen.
Yhteenveto pohjautuu tiedonkeruusta ja työskentelystä saamaan informaatioon. Punoutuessaan yhteen kaikki tehdyt havainnot antavat selkeämmän käsityksen nykytilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä.
Toivottavasti lukija löytää ja sisäistää lähetysgrafiikan luomiseen ja erityisesti sen viemiseen liittyvät näkökohdat. Jotta ilmaisu olisi mahdollisen selkeää, luvassa on kuvia visuaalisten tehokeinojen havainnoimisen ja käsittelemisen tueksi.