Teijon kansallispuiston luontomatkailusisältö ja sen käyttökokemukset : case: Luontomatkailualusta Outdooractive
Kamunen, Susan (2021)
Kamunen, Susan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036667
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa digitaalista sisältöä Teijon kansallispuiston alueelta ja parantaa sen näkyvyyttä Outdooractive-luontomatkailualustalla. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Ellare Oy, joka on matkailupalveluiden asiantuntijayritys ja edustaa Suomessa saksalaislähtöistä Outdooractivea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli reitti-, kohde- ja palvelusisällön tuottaminen Teijon kansallispuiston vaellusreiteistä Outdooractive-alustalle ja asiakaskokemuksien kerääminen luodun sisällön hyödyntämisestä kansallispuiston kävijöiltä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon sisältyi myös tutkimuksellinen osuus. Teoria muodostui digitaalisesta sisältömarkkinoinnista sekä käyttökokemuksesta ja käytettävyydestä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta, käytettävyystestausta, ryhmähaastattelua ja havainnointia. Kyselytutkimuksella kartoitettiin, mitä Outdooractive-alustalle tuotettuja sisältöjä retkeilijät pitävät hyödyllisenä. Käytettävyystestauksella selvitettiin Outdooractive-mobiilisovelluksen käyttökokemuksia ja käytettävyyttä.
Kyselytutkimuksen perusteella Outdooractiven sisällöistä koettiin hyödyllisimmiksi reittikartta, reitin pituus ja arvioitu kulkuaika. Valtaosa vastaajista ei ollut ennen kuullut Outdooractivesta, mutta suosittelisi tai ehkä suosittelisi sen käyttöä. Käytettävyystestin tulosten mukaan Outdooractive-mobiilisovelluksen käyttö oli pääasiassa helppoa, vaikka reitin etsimisessä oli pieniä muistettavuusongelmia. Tärkeimpinä ominaisuuksina pidettiin itselle sopivien reittien etsimistä, reittilistaa ja valokuvia.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt tuotos, Teijon kansallispuiston luontomatkailusisältö, on luotu sähköiseen muotoon Outdooractive-alustalle ja on löydettävissä osoitteesta www.outdooractive.com/fi. Digitaalista sisältöä muodostui yhteensä seitsemästä Teijon kansallispuiston vaellusreitistä ja 20 käyntikohteesta, kuten reiteillä olevista laavuista, tulentekopaikoista ja nähtävyyksistä. The aim of this thesis was to create a digital content of Teijo National Park area and to improve its visibility on the outdoor tourism platform, Outdooractive. The thesis commission was received from Ellare Ltd., which is an expert company in tourism services and represents Outdooractive in Finland. The purpose of the thesis was to create a route, destination and service content about the hiking trails in Teijo National Park on the Outdooractive platform. The aim was also to collect customer experiences about utilization of the created content from the visitors of Teijo National Park.
The thesis has been implemented as a functional thesis, which also included a research part. The theoretical part consisted of a digital content marketing together with a user experience and usability. The used research methods were a survey, usability testing, group interview and observation. The survey was used to research which content on the Outdooractive platform was considered useful by the hikers. The usability testing was used to study the user experience and usability of the Outdooractive mobile application.
Based on the survey, the route map, route distance and estimated time of hiking were found the most useful content of the Outdooractive platform. The majority of respondents had not heard of Outdooractive before but would recommend or maybe recommend using it. Based on the usability testing, the Outdooractive mobile application was mostly easy to use, although there were minor memorability issues in finding the route. The search for suitable routes, the route list and the photographs were considered the most important features.
The product of the thesis comprises the digital content for nature tourism of Teijo National Park which has been created on the Outdooractive platform and can be found at www.outdooractive.com/fi. In total, the digital content consists of 7 hiking trails in Teijo National Park and 20 destination points such as lean-tos, campfire sites and sights along the routes.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon sisältyi myös tutkimuksellinen osuus. Teoria muodostui digitaalisesta sisältömarkkinoinnista sekä käyttökokemuksesta ja käytettävyydestä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta, käytettävyystestausta, ryhmähaastattelua ja havainnointia. Kyselytutkimuksella kartoitettiin, mitä Outdooractive-alustalle tuotettuja sisältöjä retkeilijät pitävät hyödyllisenä. Käytettävyystestauksella selvitettiin Outdooractive-mobiilisovelluksen käyttökokemuksia ja käytettävyyttä.
Kyselytutkimuksen perusteella Outdooractiven sisällöistä koettiin hyödyllisimmiksi reittikartta, reitin pituus ja arvioitu kulkuaika. Valtaosa vastaajista ei ollut ennen kuullut Outdooractivesta, mutta suosittelisi tai ehkä suosittelisi sen käyttöä. Käytettävyystestin tulosten mukaan Outdooractive-mobiilisovelluksen käyttö oli pääasiassa helppoa, vaikka reitin etsimisessä oli pieniä muistettavuusongelmia. Tärkeimpinä ominaisuuksina pidettiin itselle sopivien reittien etsimistä, reittilistaa ja valokuvia.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt tuotos, Teijon kansallispuiston luontomatkailusisältö, on luotu sähköiseen muotoon Outdooractive-alustalle ja on löydettävissä osoitteesta www.outdooractive.com/fi. Digitaalista sisältöä muodostui yhteensä seitsemästä Teijon kansallispuiston vaellusreitistä ja 20 käyntikohteesta, kuten reiteillä olevista laavuista, tulentekopaikoista ja nähtävyyksistä.
The thesis has been implemented as a functional thesis, which also included a research part. The theoretical part consisted of a digital content marketing together with a user experience and usability. The used research methods were a survey, usability testing, group interview and observation. The survey was used to research which content on the Outdooractive platform was considered useful by the hikers. The usability testing was used to study the user experience and usability of the Outdooractive mobile application.
Based on the survey, the route map, route distance and estimated time of hiking were found the most useful content of the Outdooractive platform. The majority of respondents had not heard of Outdooractive before but would recommend or maybe recommend using it. Based on the usability testing, the Outdooractive mobile application was mostly easy to use, although there were minor memorability issues in finding the route. The search for suitable routes, the route list and the photographs were considered the most important features.
The product of the thesis comprises the digital content for nature tourism of Teijo National Park which has been created on the Outdooractive platform and can be found at www.outdooractive.com/fi. In total, the digital content consists of 7 hiking trails in Teijo National Park and 20 destination points such as lean-tos, campfire sites and sights along the routes.