Toimiiko verkkototeutus? : tukea itsenäistymiseen ja muuttoon -verkkovalmennus
Nummelin, Lilja (2021)
Nummelin, Lilja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036658
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka muuttovalmennus toimii verkkototeutuksena osallistujien näkökulmasta. Työn tavoite oli tuottaa Kehitysvammaisten Palvelusäätiölle tietoa siitä, kuinka valmennus toteutuu verkossa ja kuinka sitä mahdollisesti voisi parantaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, saavatko osallistujat myös verkkototeutuksesta samat hyödyt kuin kasvokkain tapahtuvasta valmennuksesta. Työ keskittyi vertaistuellisuuden, voimavaralähtöisyyden sekä osallistumisen teemoihin. Nämä teemat valikoituivat työhön, koska ne ovat valmennuksessa keskeisiä teemoja ja niiden toteutumista on vaikea suoraan nähdä.
Tutkimus oli laadullinen, ja menetelmänä käytettiin havainnointia sekä teemahaastattelua. Ensin laadittiin valittujen teorioiden pohjalta havainnointipohja, jota käytettiin neljän valmennuskerran havainnointiin. Havainnoin jälkeen tehtiin teemahaastattelut, joihin osallistui kolme valmennukseen osallistujaa.
Tutkimuksen tulosten mukaan osallistujat olivat tyytyväisiä toteutukseen. Osa osallistujista koki verkkovalmennuksen helppona ja toimivana. Havainnointien pohjalta ilmeni kuitenkin myös se, että verkkovalmennus ei sovi kaikille. Verkkototeutuksessa keskustelun kulku ei toimi luontevasti ja tämä saattaa vaikeuttaa ihmisten välistä vuorovaikutusta ja heikentää hiljaisempien osallistujien ääntä. Tässä valmennuksessa koettiin, että ohjaajat olivat hyvin osaavia ja ammatillisia. Ohjaajan rooli verkkovalmennuksen onnistumisessa onkin suuri. Verkkovalmennus siis lisää mahdollisuuksia osallistua, mutta saattaa mahdollistaa osallistumisen vain henkilöille, joille etäosallistuminen sopii.
Tutkimus oli laadullinen, ja menetelmänä käytettiin havainnointia sekä teemahaastattelua. Ensin laadittiin valittujen teorioiden pohjalta havainnointipohja, jota käytettiin neljän valmennuskerran havainnointiin. Havainnoin jälkeen tehtiin teemahaastattelut, joihin osallistui kolme valmennukseen osallistujaa.
Tutkimuksen tulosten mukaan osallistujat olivat tyytyväisiä toteutukseen. Osa osallistujista koki verkkovalmennuksen helppona ja toimivana. Havainnointien pohjalta ilmeni kuitenkin myös se, että verkkovalmennus ei sovi kaikille. Verkkototeutuksessa keskustelun kulku ei toimi luontevasti ja tämä saattaa vaikeuttaa ihmisten välistä vuorovaikutusta ja heikentää hiljaisempien osallistujien ääntä. Tässä valmennuksessa koettiin, että ohjaajat olivat hyvin osaavia ja ammatillisia. Ohjaajan rooli verkkovalmennuksen onnistumisessa onkin suuri. Verkkovalmennus siis lisää mahdollisuuksia osallistua, mutta saattaa mahdollistaa osallistumisen vain henkilöille, joille etäosallistuminen sopii.