Ranskan markkinakartoitus : EPP-Pack Oy:n kansainvälistyminen
Faye, Jean (2021)
Faye, Jean
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036640
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin markkinakartoitus kuviopainettuja pakkaustuotteita valmistavan yrityksen EPP-Pack Oy:n laajentumiseksi Ranskan markkinoille. Laajentuminen toteutettaisiin verkkokauppamyynnin kautta rullamuotoisilla kukka-, lahja- ja elintarvikepapereilla. Haasteena yrityksellä oli tiedon puute markkinoista ja tavoitteeksi asetettiin sen saaminen laajentumisen tueksi.
Ranskan markkinoita tutkittiin erityisesti yritysten välisen verkkokauppamyynnin näkökulmasta. Tämän jälkeen kartoitettiin kilpailijoita, jotka rajattiin vastaavia tuotteita myyviin tukkuihin ja lahja- tai kukkatavarakauppaketjuihin. Löydetyistä kilpailijoista kahta analysoitiin benchmarking-menetelmällä. Näiden tutkimusten ja yrityksen markkinoinnista ja verkkosivuista vastaavan henkilön haastattelun pohjalta tehtiin yritysanalyysi, jossa perehdyttiin yrityksen kansainvälistymisen syihin ja resursseihin. Lopuksi tehtiin yrityksen SWOT-yhteenveto Ranskan markkinoiden näkökulmasta.
Modernin verkkokaupan toteuttamisessa on haasteita ja Ranskan laajoilla markkinoilla on paljon erilaisia kilpailijoita. Ranskan monimuotoisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen on tärkeää. Maa on suuri maataloustuotteiden valmistaja ja sen kukkabusiness on merkittävä. Ranskalaisille ovat tärkeitä esimerkiksi laatu sekä ekologiset ja sosiaaliset arvot.
Verkkokauppasivuston kehittämistarve Ranskan markkinoille selvitetään. Rankan kieli on todennäköisesti parempi vaihtoehto ja tutut käytännöt esim. maksuissa ja toimituksissa tulee huomioida. EPP-Pack Oy:n voi olla vaikea kilpailla valikoimien laajuudessa esim. tukkujen kanssa, mutta se voi korostaa mahdollisuutta tarjota asiakaspersonointia ja kaikki pakkaustuotteet samasta paikasta. Personointi mahdollistaa erilaistamisen kilpailijoihin verrattuna. Hyvä Suomi-kuva sekä tuotteiden korkealaatuisuus ja ekologisuus tuovat etua. Ranskan elintarvike- ja kukkapaperimarkkinoilla on varmasti potentiaalia.
Ranskan markkinoita tutkittiin erityisesti yritysten välisen verkkokauppamyynnin näkökulmasta. Tämän jälkeen kartoitettiin kilpailijoita, jotka rajattiin vastaavia tuotteita myyviin tukkuihin ja lahja- tai kukkatavarakauppaketjuihin. Löydetyistä kilpailijoista kahta analysoitiin benchmarking-menetelmällä. Näiden tutkimusten ja yrityksen markkinoinnista ja verkkosivuista vastaavan henkilön haastattelun pohjalta tehtiin yritysanalyysi, jossa perehdyttiin yrityksen kansainvälistymisen syihin ja resursseihin. Lopuksi tehtiin yrityksen SWOT-yhteenveto Ranskan markkinoiden näkökulmasta.
Modernin verkkokaupan toteuttamisessa on haasteita ja Ranskan laajoilla markkinoilla on paljon erilaisia kilpailijoita. Ranskan monimuotoisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen on tärkeää. Maa on suuri maataloustuotteiden valmistaja ja sen kukkabusiness on merkittävä. Ranskalaisille ovat tärkeitä esimerkiksi laatu sekä ekologiset ja sosiaaliset arvot.
Verkkokauppasivuston kehittämistarve Ranskan markkinoille selvitetään. Rankan kieli on todennäköisesti parempi vaihtoehto ja tutut käytännöt esim. maksuissa ja toimituksissa tulee huomioida. EPP-Pack Oy:n voi olla vaikea kilpailla valikoimien laajuudessa esim. tukkujen kanssa, mutta se voi korostaa mahdollisuutta tarjota asiakaspersonointia ja kaikki pakkaustuotteet samasta paikasta. Personointi mahdollistaa erilaistamisen kilpailijoihin verrattuna. Hyvä Suomi-kuva sekä tuotteiden korkealaatuisuus ja ekologisuus tuovat etua. Ranskan elintarvike- ja kukkapaperimarkkinoilla on varmasti potentiaalia.