Asianosaisen muuttuva rooli kiinteistötoimituksissa
Vartiainen, Leena (2021)
Vartiainen, Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105026570
Tiivistelmä
Tekijä Leena Vartiainen
Otsikko Asianosaisen muuttuva rooli kiinteistötoimituksissa
Sivumäärä 51 sivua
Aika 28.04.2021
Tutkinto insinööri (ylempi AMK)
Tutkinto-ohjelma maanmittaustekniikka
Ohjaaja yliopettaja Aune Rummukainen
Työn tarkoituksena oli selvittää asianosaisen roolia kiinteistötoimituksissa. Kuinka asianosaisen tehtävät, oikeudet ja velvollisuudet ovat muuttuneet pitkällä aikavälillä? Millaisia muutoksia eri aikana voimassa olleet lait ovat tuoneet kiinteistötoimituksiin asianosaisten näkökulmasta? Mikä on käytännössä muuttunut? Tutkin asianosaisten kannalta eri aikoina voimassa olleita lakeja: osittamisasetuksia vuodelta 1864, maanmittausohjesääntöä vuodelta 1848, asetusta jakolaitoksesta (AJ) vuodelta 1917, jakolakia ja -asetusta vuodelta 1953, kiinteistönmuodostamislakia ja -asetusta vuodelta 1997, yksityistielakia vuodelta 1963 sekä yksityistielakia vuodelta 2019. Selvitin MML:n teettämästä kyselytutkimuksesta, minkä tyyppiset ihmisryhmät käyttävät sähköisiä palveluita. Tutkin verkkosivuilta, millaisia sähköisiä palveluita Maanmittauslaitos tarjoaa asianosaisille kiinteistötoimituksien näkökulmasta. Pohdin sitä, mikä kohta toimitusprosessissa aiheuttaa asianosaiselle ongelmia. Mitä toimitusta asiakas hakee, vai tarvitaanko kiinteistötoimitusta lainkaan? Kiinteistötoimituksen tarpeellisuutta tutkin selvittämällä jokamiehenoikeuksia.
Työssä saatiin selville, mitkä menettelytavat ovat maanmittaustoimituksissa poistuneet. Mitkä menettelytavat ovat säilyneet lähes samoina vuosisadasta toiseen ja mitkä menettelytavat ovat uusia tai muuttuneita? Mitä tapahtuu ennen toimituksen vireilletuloa, on tärkeää. Selvitettävää on vielä siinä, miten asianosainen saadaan hakemaan oikeaa toimitusta oikeaan aikaan. On tärkeää, että toimitusta haetaan, ennen kuin riita on paisunut moniulotteiseksi; montaa viranomaista käsittäväksi. Tällöin asioita on helpompi käsitellä. Jos asianosainen tietää, mitä kuuluu jokamiehenoikeuksiin, voi olettaa, että turhien kiinteistötoimituksien hakeminen vähenee sekä riidat erityisesti tieasioissa naapureiden välillä käyttöön valloitetuista teistä vähenevät. Työssä saatiin myös selville, että sähköisten palveluiden käytölle ikä ei ole esteenä.
Työn tuloksia asianosainen voi käyttää etsiessään tietoa kiinteistötoimituksista tai esimerkiksi niissä edustamisesta. Työn tuloksia voidaan käyttää hyväksi asiakaspalveluissa, kun pohditaan, kuinka asiakkaita ohjataan oikean viranomaisen puoleen, ohjataan hakemaan oikeaa toimitusta tai ohjataan käyttämään sähköisiä palveluita. Kiinteistötoimitustuotanto voi käyttää työtä suunnitellessaan tulevaisuuden menettelytapoja. Menneisyyden tuntemus ja asianosaisen rooliin asettuminen auttavat siinä.
Avainsanat asianosainen, kiinteistötoimitus, sähköinen asiointi
Otsikko Asianosaisen muuttuva rooli kiinteistötoimituksissa
Sivumäärä 51 sivua
Aika 28.04.2021
Tutkinto insinööri (ylempi AMK)
Tutkinto-ohjelma maanmittaustekniikka
Ohjaaja yliopettaja Aune Rummukainen
Työn tarkoituksena oli selvittää asianosaisen roolia kiinteistötoimituksissa. Kuinka asianosaisen tehtävät, oikeudet ja velvollisuudet ovat muuttuneet pitkällä aikavälillä? Millaisia muutoksia eri aikana voimassa olleet lait ovat tuoneet kiinteistötoimituksiin asianosaisten näkökulmasta? Mikä on käytännössä muuttunut? Tutkin asianosaisten kannalta eri aikoina voimassa olleita lakeja: osittamisasetuksia vuodelta 1864, maanmittausohjesääntöä vuodelta 1848, asetusta jakolaitoksesta (AJ) vuodelta 1917, jakolakia ja -asetusta vuodelta 1953, kiinteistönmuodostamislakia ja -asetusta vuodelta 1997, yksityistielakia vuodelta 1963 sekä yksityistielakia vuodelta 2019. Selvitin MML:n teettämästä kyselytutkimuksesta, minkä tyyppiset ihmisryhmät käyttävät sähköisiä palveluita. Tutkin verkkosivuilta, millaisia sähköisiä palveluita Maanmittauslaitos tarjoaa asianosaisille kiinteistötoimituksien näkökulmasta. Pohdin sitä, mikä kohta toimitusprosessissa aiheuttaa asianosaiselle ongelmia. Mitä toimitusta asiakas hakee, vai tarvitaanko kiinteistötoimitusta lainkaan? Kiinteistötoimituksen tarpeellisuutta tutkin selvittämällä jokamiehenoikeuksia.
Työssä saatiin selville, mitkä menettelytavat ovat maanmittaustoimituksissa poistuneet. Mitkä menettelytavat ovat säilyneet lähes samoina vuosisadasta toiseen ja mitkä menettelytavat ovat uusia tai muuttuneita? Mitä tapahtuu ennen toimituksen vireilletuloa, on tärkeää. Selvitettävää on vielä siinä, miten asianosainen saadaan hakemaan oikeaa toimitusta oikeaan aikaan. On tärkeää, että toimitusta haetaan, ennen kuin riita on paisunut moniulotteiseksi; montaa viranomaista käsittäväksi. Tällöin asioita on helpompi käsitellä. Jos asianosainen tietää, mitä kuuluu jokamiehenoikeuksiin, voi olettaa, että turhien kiinteistötoimituksien hakeminen vähenee sekä riidat erityisesti tieasioissa naapureiden välillä käyttöön valloitetuista teistä vähenevät. Työssä saatiin myös selville, että sähköisten palveluiden käytölle ikä ei ole esteenä.
Työn tuloksia asianosainen voi käyttää etsiessään tietoa kiinteistötoimituksista tai esimerkiksi niissä edustamisesta. Työn tuloksia voidaan käyttää hyväksi asiakaspalveluissa, kun pohditaan, kuinka asiakkaita ohjataan oikean viranomaisen puoleen, ohjataan hakemaan oikeaa toimitusta tai ohjataan käyttämään sähköisiä palveluita. Kiinteistötoimitustuotanto voi käyttää työtä suunnitellessaan tulevaisuuden menettelytapoja. Menneisyyden tuntemus ja asianosaisen rooliin asettuminen auttavat siinä.
Avainsanat asianosainen, kiinteistötoimitus, sähköinen asiointi