Liikepankki tamperelaisten 4.-6. luokkalaisten fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja parantamiseksi
Neuvonen, Pihla; Juvonen, Fanny (2021)
Neuvonen, Pihla
Juvonen, Fanny
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306523
Tiivistelmä
Teknologian kehittyminen on muokannut toimintaympäristöjä fyysisesti passiivisemmaksi sekä työ- että vapaa-ajalla. Lasten ja nuorten liikunta on hälyttävästi vähentynyt viime vuosina, kun älylaitteiden parissa vietetään enemmän aikaa pihapelien ja muiden fyysisesti aktiivisten ajanviettotapojen jäädessä harvinaisemmiksi. Peruskouluikäisten fyysisen toimintakyvyn lasku on havaittavissa Liikkuva koulu- hankkeen Move!-mittauksista, jotka järjestetään kaikissa suomalaisissa kouluissa 5. ja 8. luokilla.
Opinnäytetyön tavoite oli toteuttaa 13 liikkeen liikepankki, jonka avulla 4.–6. luokkalaisten opettajat voivat lisätä oppilasryhmänsä koulupäivän aikaista liikuntaa ja harjoitella Move!- mittauksia varten tamperelaisissa kouluissa. Liikepankki on tuotettu videomuotoon ja se on kestoltaan noin neljä minuuttia. Liikepankin kokonaisuuteen sisältyy myös kirjallinen ohjeistus, joka on laadittu helpottamaan liikepankin käyttöä kouluarjessa.
9–12-vuotiaiden liikunnalliset erityistarpeet kartoitettiin mm. ikään liittyvät herkkyyskaudet, sekä muun fyysisen ja psyykkisen kehittymisen vaiheet huomioiden. Liikepankki laadittiin siten, että se harjoittaa tälle ikäryhmälle tarpeellisia liikuntataitoja. Pilotointivaiheessa kohderyhmän opettajat ottivat liikepankin hyvin vastaa ja liikepankin materiaali koettiin hyödylliseksi. Liikepankki toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan Tampereen Kaupungin opetus ja koulutuspalveluiden kanssa.
Opinnäyteyön tuotos on lähinnä opettajien käyttöön suunnattu liikepankki. Liikepankkia voi hyödyntää myös Move!-mittausten jälkityössä. Opettajien lisäksi esimerkiksi kouluterveydenhoitaja voi kannustaa oppilasta ja hänen vanhempiaan ottamaan liikepankin liikkeitä käyttöön kotona, jos Move!-mittauksissa havaitaan haasteita. Opinnäytetyön päämääränä on lisätä koulupäivän aikaista liikkumista.
Opinnäytetyön tavoite oli toteuttaa 13 liikkeen liikepankki, jonka avulla 4.–6. luokkalaisten opettajat voivat lisätä oppilasryhmänsä koulupäivän aikaista liikuntaa ja harjoitella Move!- mittauksia varten tamperelaisissa kouluissa. Liikepankki on tuotettu videomuotoon ja se on kestoltaan noin neljä minuuttia. Liikepankin kokonaisuuteen sisältyy myös kirjallinen ohjeistus, joka on laadittu helpottamaan liikepankin käyttöä kouluarjessa.
9–12-vuotiaiden liikunnalliset erityistarpeet kartoitettiin mm. ikään liittyvät herkkyyskaudet, sekä muun fyysisen ja psyykkisen kehittymisen vaiheet huomioiden. Liikepankki laadittiin siten, että se harjoittaa tälle ikäryhmälle tarpeellisia liikuntataitoja. Pilotointivaiheessa kohderyhmän opettajat ottivat liikepankin hyvin vastaa ja liikepankin materiaali koettiin hyödylliseksi. Liikepankki toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan Tampereen Kaupungin opetus ja koulutuspalveluiden kanssa.
Opinnäyteyön tuotos on lähinnä opettajien käyttöön suunnattu liikepankki. Liikepankkia voi hyödyntää myös Move!-mittausten jälkityössä. Opettajien lisäksi esimerkiksi kouluterveydenhoitaja voi kannustaa oppilasta ja hänen vanhempiaan ottamaan liikepankin liikkeitä käyttöön kotona, jos Move!-mittauksissa havaitaan haasteita. Opinnäytetyön päämääränä on lisätä koulupäivän aikaista liikkumista.