Vanhemman kokemukset ratkaisukeskeisessä neuropsykiatrisessa perhetyössä
Savolainen, Johanna (2021)
Savolainen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306478
Tiivistelmä
Sosiaalihuoltolain mukaisessa perhetyössä kohdataan perheitä, joilla on neuropsykiatrisia haasteita. Näitä haasteita ovat mm. ADHD, autisminkirjoon kuuluvat haasteet sekä Touretten oireyhtymä. Perhetyössä primaariasiakkuus on lapsella, mutta käytännössä asiakkuuden muodostaa koko perhesysteemi. Usein perhetyössä keskitytäänkin vanhempien kanssa työskentelyyn ja vanhemmuuden tukemiseen ja vahvistamiseen, joka lopulta hyödyttää myös lasta. Perhetyössä työntekijät voivat hyödyntää ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmentajan oppeja.
Tutkimuksessa aineiston muodostavat perheet, joissa työskentelevillä perhetyöntekijöillä on ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja -koulutus. Neuropsykiatrisessa valmennuksessa valmennettavana voi olla myös lähipiiri eikä välttämättä se yksilö, jolla varsinaisesti ilmenee neuropsykiatrisia haasteita. Tämä tutkimus vastaa kysymykseen: millaisia vaikutuksia ratkaisukeskeisellä työotteella on asiakasperheen vanhemman kokemuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluita ja aineiston analysointimenetelmänä sisällönanalyysia. Tutkimus on laadullinen tutkimus.
Tutkimusaineistosta nousi selvimmin esille se, että työntekijän ja vanhemman välisellä vuorovaikutuksella ja vanhemman kuulluksi tulemisella on suurin yksittäinen vaikutus siihen kokemukseen, millaisena vanhemmat perhetyön kokevat. Tiedollisia asioita pidettiin ymmärrystä lisäävänä ja näkökulmaa avartavana. Käytännöllisistä asioista koettiin olevan hyötyä silloin, kun ne olivat riittävän käytännönläheisiä ja helposti toteutettavissa. Tavoitteiden asettaminen jäi perheille vieraaksi, vaikka selkeästi perheet tun-nistivat työntekijän tavoitteellisen toiminnan. Työntekijän asiakkaaseen kohdistama kunnioitus, arvostus sekä toimijuuden vahvistaminen luovat yhdessä vuorovaikutuksellisen ohjaustyön kanssa vaikuttavan tavan toimia.
Tutkimuksessa aineiston muodostavat perheet, joissa työskentelevillä perhetyöntekijöillä on ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja -koulutus. Neuropsykiatrisessa valmennuksessa valmennettavana voi olla myös lähipiiri eikä välttämättä se yksilö, jolla varsinaisesti ilmenee neuropsykiatrisia haasteita. Tämä tutkimus vastaa kysymykseen: millaisia vaikutuksia ratkaisukeskeisellä työotteella on asiakasperheen vanhemman kokemuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluita ja aineiston analysointimenetelmänä sisällönanalyysia. Tutkimus on laadullinen tutkimus.
Tutkimusaineistosta nousi selvimmin esille se, että työntekijän ja vanhemman välisellä vuorovaikutuksella ja vanhemman kuulluksi tulemisella on suurin yksittäinen vaikutus siihen kokemukseen, millaisena vanhemmat perhetyön kokevat. Tiedollisia asioita pidettiin ymmärrystä lisäävänä ja näkökulmaa avartavana. Käytännöllisistä asioista koettiin olevan hyötyä silloin, kun ne olivat riittävän käytännönläheisiä ja helposti toteutettavissa. Tavoitteiden asettaminen jäi perheille vieraaksi, vaikka selkeästi perheet tun-nistivat työntekijän tavoitteellisen toiminnan. Työntekijän asiakkaaseen kohdistama kunnioitus, arvostus sekä toimijuuden vahvistaminen luovat yhdessä vuorovaikutuksellisen ohjaustyön kanssa vaikuttavan tavan toimia.