Turvakotityön laatua kehittämässä : Asiakasprosessin tarkistuslista laadun kehittämisen välineenä
Ståhl, Susanne (2021)
Ståhl, Susanne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225442
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää laadukasta asiakastyötä ja turvakotiasiakkaan asiakasprosessin valtakunnallista yhtenäistämistä turvakodeissa. Tavoitteena oli kehittää asiakasprosessin tarkistuslista työelämäkumppanille Pääkaupungin turvakoti ry:lle.
Opinnäytetyö kytkeytyy kolmivuotiseen (2020–2023) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen turvakotipalvelujen kehittämisohjelmaan. Osana kehittämisohjelmaa julkaistavassa turvakodin henkilökunnalle suunnatussa asiakasprosessikuvauksessa määritellään aiempaa tarkemmin turvakotiasiakkaan asiakasprosessin eri vaiheiden sisältö. Tarkistuslista tukee kuvauksen jalkautusta osaksi turvakotityön arkea. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimii opinnäytetyön toisena työelämäkumppanina.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena työnä. Tarkistuslista koottiin helpottamaan asiakasprosessin eri vaiheiden toteutumisen seurantaa ja kokonaisuuden hahmottamista käytännön asiakastyössä. Tarkistuslista sisältää tiivistetysti tietoa asiakasprosessin ydinsisällöstä. Listaa voidaan lisäksi hyödyntää uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Tarkistuslistan kehittämisessä hyödynnettiin opinnäytetyön tietoperustan lisäksi ammattilaisen konsultaatiota sekä kirjallisia lähdeaineistoja, jotka analysoitiin sisältöanalyysin avulla. Tietoperustan luomiseksi opinnäytetyössä käsiteltiin lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä, väkivalta- ja turvakotityötä Suomessa sekä palvelun laadun ja yhtenäisyyden kehittämistä.
Opinnäytetyö on suunnattu turvakotien henkilökunnalle sekä muille turvakotityöstä kiinnostuneille. Tarkistuslista kehitettiin työelämälähtöisesti ja valmis tuote koettiin selkeäksi ja helppokäyttöiseksi. Lista on päivitettävissä ja muokattavissa jatkossa käyttäjäkokemusten perusteella. Kehitysideana esitettiin tarkistuslistan käyttöönotto myös muihin Suomen turvakoteihin yhteneväisten toimintatapojen edelleen edistämiseksi.
Opinnäytetyö kytkeytyy kolmivuotiseen (2020–2023) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen turvakotipalvelujen kehittämisohjelmaan. Osana kehittämisohjelmaa julkaistavassa turvakodin henkilökunnalle suunnatussa asiakasprosessikuvauksessa määritellään aiempaa tarkemmin turvakotiasiakkaan asiakasprosessin eri vaiheiden sisältö. Tarkistuslista tukee kuvauksen jalkautusta osaksi turvakotityön arkea. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimii opinnäytetyön toisena työelämäkumppanina.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena työnä. Tarkistuslista koottiin helpottamaan asiakasprosessin eri vaiheiden toteutumisen seurantaa ja kokonaisuuden hahmottamista käytännön asiakastyössä. Tarkistuslista sisältää tiivistetysti tietoa asiakasprosessin ydinsisällöstä. Listaa voidaan lisäksi hyödyntää uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Tarkistuslistan kehittämisessä hyödynnettiin opinnäytetyön tietoperustan lisäksi ammattilaisen konsultaatiota sekä kirjallisia lähdeaineistoja, jotka analysoitiin sisältöanalyysin avulla. Tietoperustan luomiseksi opinnäytetyössä käsiteltiin lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä, väkivalta- ja turvakotityötä Suomessa sekä palvelun laadun ja yhtenäisyyden kehittämistä.
Opinnäytetyö on suunnattu turvakotien henkilökunnalle sekä muille turvakotityöstä kiinnostuneille. Tarkistuslista kehitettiin työelämälähtöisesti ja valmis tuote koettiin selkeäksi ja helppokäyttöiseksi. Lista on päivitettävissä ja muokattavissa jatkossa käyttäjäkokemusten perusteella. Kehitysideana esitettiin tarkistuslistan käyttöönotto myös muihin Suomen turvakoteihin yhteneväisten toimintatapojen edelleen edistämiseksi.