TOIMINTATUOKIOT LASTEN KULTTUURITAUSTOJEN ESIINTUOJINA - Monikulttuurisuuskasvatuksen kehittäminen Linnunlahden päiväkodissa
Holopainen, Alma; Sikala, Emilia (2021)
Holopainen, Alma
Sikala, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296408
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Linnunlahden päiväkodin kanssa. Sen tarkoituksena oli kehittää päiväkodin monikulttuurisuuskasvatusta ja samalla osallistaa lasten huoltajat mukaan monikulttuurisen toiminnan suunnitteluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää neljä monikulttuurisuustuokiota ja koota päiväkodin käyttöön ideavihko näistä kulttuureista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin varhaiskasvatuksesta sekä monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta. Teemoja lähestyttiin huoltajien osallisuuden, laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen alueiden sekä monikulttuurisen oppimisympäristön näkökulmista. Prosessia ohjaavana menetelmänä toimi konstruktivistinen malli. Tiedonhankinta- ja kehittämismenetelminä toimivat sähköpostikeskustelut, puhelinhaastattelu, ulkopuolinen ja itse toteuttamamme havainnointi, aihetta käsittelevä kirjallisuus, toimintatuokiot, opinnäytetyöpäiväkirja sekä aiemmat opinnäytetyöt. Arviointimenetelmiä olivat havainnointi, reflektointi sekä opinnäytetyöpäiväkirja.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt ideavihko tarjoaa varhaiskasvattajille keinoja intialaisen, brasilialaisen, turkkilaisen sekä suomalaisen kulttuurin käsittelemiseksi varhaiskasvatusympäristössä. Ideavihkon avulla päiväkoti voi ottaa monikulttuurisuusteeman käsiteltäväksi ja edistää lasten kulttuurista osaamista. Vihkossa esitettyjä toimintoja voi hyödyntää joko yksittäin tai niistä voi koota pidempiä toimintakokonaisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin varhaiskasvatuksesta sekä monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta. Teemoja lähestyttiin huoltajien osallisuuden, laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen alueiden sekä monikulttuurisen oppimisympäristön näkökulmista. Prosessia ohjaavana menetelmänä toimi konstruktivistinen malli. Tiedonhankinta- ja kehittämismenetelminä toimivat sähköpostikeskustelut, puhelinhaastattelu, ulkopuolinen ja itse toteuttamamme havainnointi, aihetta käsittelevä kirjallisuus, toimintatuokiot, opinnäytetyöpäiväkirja sekä aiemmat opinnäytetyöt. Arviointimenetelmiä olivat havainnointi, reflektointi sekä opinnäytetyöpäiväkirja.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt ideavihko tarjoaa varhaiskasvattajille keinoja intialaisen, brasilialaisen, turkkilaisen sekä suomalaisen kulttuurin käsittelemiseksi varhaiskasvatusympäristössä. Ideavihkon avulla päiväkoti voi ottaa monikulttuurisuusteeman käsiteltäväksi ja edistää lasten kulttuurista osaamista. Vihkossa esitettyjä toimintoja voi hyödyntää joko yksittäin tai niistä voi koota pidempiä toimintakokonaisuuksia.