Högskolestuderandes psykiska hälsa under Covid-19-pandemin : en scoping studie
Danielsson, Lilly; Nylund, Linn; Engblom, Sofie (2021)
Danielsson, Lilly
Nylund, Linn
Engblom, Sofie
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286242
Tiivistelmä
Detta arbete är en del av Arcadas projekt Pandemins konsekvenser. Projektets syfte är att undersöka hur epidemier och pandemier påverkar människor, hur man förebygger sjukdomar och hur man genom olika metoder kan främja hälsa. Detta lärdomsprov fokuserar på högskolestuderande och hur den aktuella Covid-19-pandemin påverkar deras psykiska hälsa. Lärdomsprovets teoretiska referensram är Aaron Antonovskys begrepp KASAM, eller känsla av sammanhang. Syftet med arbetet är att bidra till ökad förståelse för den psykiska hälsan och hur högskolestuderandes psykiska hälsa kan påverkas av pandemier. För att nå syftet har följande frågor utformats: Påverkar Covid-19-pandemin den psykiska hälsan generellt och i så fall hur? Hur påverkar Covid-19-pandemin den psykiska hälsan hos högskolestuderande? För att få svar på dessa frågeställningar används scoping studie som metod. 16 artiklar har inkluderats i arbetet och analyserats med induktiv innehållsanalys som analysmetod. Resultatet visar att den psykiska hälsan påverkas både positivt och negativt under Covid-19-pandemin. Med hjälp av innehållsanalysen identifieras tre centrala teman som påverkar den psykiska hälsan positivt och negativt: akademiska och yrkesmässiga faktorer, hälsorelaterade faktorer och sociala faktorer. Med hjälp av resultatet kan man se vilka faktorer som påverkar negativt och vilka faktorer som förbättrar den psykiska hälsan under pandemin. Detta kan man ta med sig till liknande situationer i framtiden. Högskolestuderandes psykiska hälsa är fragil och skolorna behöver satsa på stödfunktioner för psykisk hälsa och inlärning vid distansstudier.