Työpaikkaohjaajan ohjausosaamisen vahvistaminen erityisen tuen opiskelijan oppimiseen
Iivari, Teija (2021)
Iivari, Teija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa asiakaslähtöisesti palvelupolun tärkeät tekijät onnistuneeseen erityisen tuen ohjaukseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin työpaikkaohjaajien kokemuksia selvittäen, mitkä tekijät vaikuttavat työpaikkaohjaajan onnistuneeseen ohjausprosessiin, tarvitaanko oppimisvaikeuksiin lisää ohjausosaamista, millaisena he kokivat opettajan ja oman työyhteisön vuorovaikutuksen sekä yhteistyökyvykkyyden. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto. Lähtökohtana oli mietteet opiskelijan erityisen tuen ja HOKSn mukaisen toiminnan toteutumisesta, työpaikkaohjaajan ja opettajan yhteistyön onnistumisesta. Teoreettinen viitekehys muodostui ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyydestä, työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteutumisesta asiakaslähtöisesti palveluprosessina; opiskelijoiden erityisen tuen tarpeista, ohjausta tukevista tekijöistä ja työpaikkaohjaajan toiminnasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa mukailtiin palvelumuotoiluprossin työkaluja. Kehittämistutkimusprosessi alkoi sähköisellä kyselyllä, johon työpaikkaohjaajat vastasivat (n=6). Toisessa vaiheessa järjestettiin kahdenkeskinen teemahaastattelu, johon työpaikkaohjaajat (n=5) osallistuivat. Siinä työskentely toteutui Lotus Blossom-tekniikkaa hyödyntäen kyselystä nousseista kontaktipisteistä ideoiden ja analysoiden parannusehdotuksia ohjaustyön kehittämiseksi.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että työpaikkaohjaajat tarvitsevat tietoa ennakkoon opiskelijan erityisen tuen tarpeista ja lisää ohjausosaamista. Lisäksi osallistumisen HOKSn sisällön laadintaan yhdessä opettajan kanssa sekä tutkinnon ja tutkinnon perusteiden tuntemista. Kehittämiskohteeksi nousi opettajan läsnä olemisen tarve työssäoppimispaikalla opiskelijan ohjaamisessa sekä työpaikkaohjaajan ohjausosaamisen lisääjänä. Kehittämistä oli niin ikään työpaikkaohjaajalle ammattitaitovaatimusten selvittämisessä sekä aktiivisessa yhteydenpidossa.
LotusBlossom-työskentelyn tuotoksena syntyi erityisen tuen opiskelijan ohjausosaamisen tueksi toimintamallit sekä informatiivinen koonti asiakaslähtöisen palvelupolun muodostumisen opiskelijan ohjaukseen työpaikalla oppimisessa. Lisäksi hyödynsin opinnäytetyötäni, tehdessäni Parasta palvelua- verkostohankkeen työpaikkaohjaajakoulutukseen ohjausmateriaalia erityisen tuen opiskelijan ohjausosaamisen lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työpaikkaohjaaja koulutuksissa sekä ohjausosaamisen vahvistamiseksi työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa mukailtiin palvelumuotoiluprossin työkaluja. Kehittämistutkimusprosessi alkoi sähköisellä kyselyllä, johon työpaikkaohjaajat vastasivat (n=6). Toisessa vaiheessa järjestettiin kahdenkeskinen teemahaastattelu, johon työpaikkaohjaajat (n=5) osallistuivat. Siinä työskentely toteutui Lotus Blossom-tekniikkaa hyödyntäen kyselystä nousseista kontaktipisteistä ideoiden ja analysoiden parannusehdotuksia ohjaustyön kehittämiseksi.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että työpaikkaohjaajat tarvitsevat tietoa ennakkoon opiskelijan erityisen tuen tarpeista ja lisää ohjausosaamista. Lisäksi osallistumisen HOKSn sisällön laadintaan yhdessä opettajan kanssa sekä tutkinnon ja tutkinnon perusteiden tuntemista. Kehittämiskohteeksi nousi opettajan läsnä olemisen tarve työssäoppimispaikalla opiskelijan ohjaamisessa sekä työpaikkaohjaajan ohjausosaamisen lisääjänä. Kehittämistä oli niin ikään työpaikkaohjaajalle ammattitaitovaatimusten selvittämisessä sekä aktiivisessa yhteydenpidossa.
LotusBlossom-työskentelyn tuotoksena syntyi erityisen tuen opiskelijan ohjausosaamisen tueksi toimintamallit sekä informatiivinen koonti asiakaslähtöisen palvelupolun muodostumisen opiskelijan ohjaukseen työpaikalla oppimisessa. Lisäksi hyödynsin opinnäytetyötäni, tehdessäni Parasta palvelua- verkostohankkeen työpaikkaohjaajakoulutukseen ohjausmateriaalia erityisen tuen opiskelijan ohjausosaamisen lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työpaikkaohjaaja koulutuksissa sekä ohjausosaamisen vahvistamiseksi työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa.