Aurinkoenergian hyödyntäminen ajoneuvoissa
Mattila, Aarne (2021)
Mattila, Aarne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276049
Tiivistelmä
Uusiutuvan energian kysynnän kasvaessa uusiutuvaa energiaa tuottavan tekniikan merkitys korostuu. Opinnäytetyössä arvioitiin aurinkoenergian mahdollisuuksia ajoneuvokäytössä sekä millaisia teknisiä haasteita teoreettisessa aurinkoenergian talteenotossa kohdattiin. Aurinkopaneelien asentamisen kannattavuutta ajoneuvoon arvioitiin paneelien asentamisella saavutettujen hyötyjen ja haittojen avulla.
Aurinkopaneeleiden tuottamalla lisäenergialla oli mahdollista saada useita satoja, jopa tuhansia teoreettisia lisäkilometrejä ajoneuvon vuosittaiseen kantamaan. Erityisesti aurinkoisissa maissa, kuten Australiassa, oli aurinkovoiman tuottaman lisäenergian määrä ajoneuvolle merkittävä osa ajoneuvon vuosittaisesta energiankulutuksesta. Tutkimustulokset syntyivät vertaamalla eri maissa teoreettisesti kerätyn aurinkoenergian määrää ajoneuvojen energiankulutukseen eri ajotilanteissa.
Tulosten perusteella voitiin havaita, että aurinkoenergian hyödyntäminen oli kaikista kannattavinta sellaisissa maissa, joissa sähkön hinta ja maahan kohdistuvan aurinkoenergian määrä olivat vuositasolla verrattain korkeita. Opinnäytetyön tuloksista selvisi sellaisia maita, joissa aurinkoenergian hyödyntämistä ajoneuvovalmistajien kannattaisi tutkia käytännön kokeilla. Aurinkoenergian hyödyntämisen käytännön kokeita olisi opinnäytetyössä esitettyjen tulosten perusteella kannattavaa tehdä. Käytännön kokeet olisi järkevintä tehdä sähköisillä linja-autoilla, sillä opinnäytetyössä esitetyn Linkkerin linja-auton aurinkolatausjärjestelmä oli opinnäytetyössä läpikäydyistä järjestelmistä kannattavin.
Aurinkopaneeleiden tuottamalla lisäenergialla oli mahdollista saada useita satoja, jopa tuhansia teoreettisia lisäkilometrejä ajoneuvon vuosittaiseen kantamaan. Erityisesti aurinkoisissa maissa, kuten Australiassa, oli aurinkovoiman tuottaman lisäenergian määrä ajoneuvolle merkittävä osa ajoneuvon vuosittaisesta energiankulutuksesta. Tutkimustulokset syntyivät vertaamalla eri maissa teoreettisesti kerätyn aurinkoenergian määrää ajoneuvojen energiankulutukseen eri ajotilanteissa.
Tulosten perusteella voitiin havaita, että aurinkoenergian hyödyntäminen oli kaikista kannattavinta sellaisissa maissa, joissa sähkön hinta ja maahan kohdistuvan aurinkoenergian määrä olivat vuositasolla verrattain korkeita. Opinnäytetyön tuloksista selvisi sellaisia maita, joissa aurinkoenergian hyödyntämistä ajoneuvovalmistajien kannattaisi tutkia käytännön kokeilla. Aurinkoenergian hyödyntämisen käytännön kokeita olisi opinnäytetyössä esitettyjen tulosten perusteella kannattavaa tehdä. Käytännön kokeet olisi järkevintä tehdä sähköisillä linja-autoilla, sillä opinnäytetyössä esitetyn Linkkerin linja-auton aurinkolatausjärjestelmä oli opinnäytetyössä läpikäydyistä järjestelmistä kannattavin.