Avoin TKI-integroitu oppiminen - toteuttamistapoja ja oppimisympäristöjä
Editoija
Helariutta, Aino
Fred, Minna
Kangastie, Helena
Merimaa, Maija
Päällysaho, Seliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-611-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-611-2
Tiivistelmä
Avoimessa TKIO:ssa on kyse yhteisöllisestä oppimisesta, jossa oppimisympäristönä on perinteisen luokkahuoneen sijaan aito työelämäprojekti. Se on verkostoituneen kulttuurin malli, jossa opetus kytkeytyy vahvasti työelämään ja aluekehitykseen. Mallissa kaikki oppivat; niin opettajat, opiskelijat kuin työelämäkumppanitkin. Tällaisella monitoimijaisella yhteiskehittämisellä edistetään uuden tiedon ja uusien toimintatapojen ja erityisesti opiskelijoiden työelämäkompetenssien kehittymistä aluekehittämistä unohtamatta. Aluekehitystä ja tiedon kumuloitumista helpotetaan TKIO:ssa syntyvien tuotoksien, tutkimustulosten ja julkaisujen avoimuudella.
Tämä kokoomateos koostuu yhteensä 14 artikkelista, jotka esittelevät avoimen TKI-integroidun oppimisen (TKIO) toteutumista käytännössä. Artikkeleiden kirjoittamiseen on osallistunut 41 asiantuntijaa kuudesta ammattikorkeakoulusta ja Itä-Suomen sekä Lapin yliopistoista. Teos esittelee erilaisia TKIO-toiminnan toteuttamistapoja ja oppimisympäristöjä tehden näin näkyväksi korkeakoulujen hyviä käytänteitä. Useat näistä esimerkeistä on toteutettu ulkopuolisesti rahoitetuissa hankkeissa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Tämä kokoomateos koostuu yhteensä 14 artikkelista, jotka esittelevät avoimen TKI-integroidun oppimisen (TKIO) toteutumista käytännössä. Artikkeleiden kirjoittamiseen on osallistunut 41 asiantuntijaa kuudesta ammattikorkeakoulusta ja Itä-Suomen sekä Lapin yliopistoista. Teos esittelee erilaisia TKIO-toiminnan toteuttamistapoja ja oppimisympäristöjä tehden näin näkyväksi korkeakoulujen hyviä käytänteitä. Useat näistä esimerkeistä on toteutettu ulkopuolisesti rahoitetuissa hankkeissa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.