Kalliopysäköintitilan ilmanlaatututkimus sekä ilmanvaihto ja savunpoisto
Niemi, Sami (2021)
Niemi, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275998
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin kalliopysäköintilaitosten ilmanlaatua sekä niiden ilmanvaihto- ja savunpoistoratkaisuja. Tavoitteena oli selvittää ilmanlaadun pysyvyys Keilaniemeen rakennettavan pysäköintilaitoksen yli 600 metriä pitkässä pysäköintihallissa. Myös sähköautoilun yleistymisen ja siitä seuraavan sähköajoneuvojen latauspisteiden lisääntymisen vaikutuksia maanalaisten tilojen paloturvallisuuteen haluttiin tutkia tarkemmin.
Aluksi kerättiin laaja tietopohja maanalaisten pysäköintilaitosten ilmanvaihdon ja savunpoiston teknisistä toteutusvaihtoehdoista ja mitoituksesta sekä liikenteen sähköistymisestä ja paloturvallisuudesta. Tähän hyödynnettiin runsaasti eri kirjallisuuslähteitä ja asiantuntijahaastatteluja. Tämän pohjalta tehtiin Keilaniemen kalliopysäköintilaitoksen ilmanlaatututkimus ja ilmanvaihdon mitoitus epäpuhtauspitoisuuden perusteella. Laskenta toteutettiin monivyöhykemallina, jossa pysäköintihalli jaettiin kymmeneen osaan. Näin voitiin arvioida hallin epäpuhtauspitoisuus sen eri osissa.
Pysäköintihallin hiilimonoksidi- eli häkäpitoisuuden tulee pysyä kriittisimmäksi arvioituna käyttötuntina alle 35 mg/m3. Ulkoilmavirralle määritelty pinta-alaperusteinen mitoitusarvo 2,7 l/s/m2 eli noin 29,8 m3/s osoittautui laskelmissa riittäväksi, jopa ylimitoittavaksi. Mitoittavan tunnin ajoneuvojen tuottaman epäpuhtauskuormituksen pohjalta pysäköintitilan optimaaliseksi ulkoilmavirraksi saatiin noin 2,3 l/s/m2 eli noin 24,8 m3/s. Tällä mitoitustavalla ulkoilmavirran enimmäistarve on 17 % pienempi kuin pinta-alaperusteisesti laskettu arvo.
Kokonaisuudessaan työssä onnistuttiin hyvin täyttämään sille asetetut tavoitteet. Myös sähköajoneuvoista ja niiden paloturvallisuudesta saatiin kerättyä ilmanvaihto- ja savunpoistosuunnittelua hyödyttävää tietoa. Keilaniemen kalliopysäköintilaitoksen ilmanlaatututkimus suunniteltiin ja toteutettiin onnistuneesti, ja sen tutkimustietoa työn toimeksiantaja Ramboll pystyy hyödyntämään rakennushankkeen edetessä.
Aluksi kerättiin laaja tietopohja maanalaisten pysäköintilaitosten ilmanvaihdon ja savunpoiston teknisistä toteutusvaihtoehdoista ja mitoituksesta sekä liikenteen sähköistymisestä ja paloturvallisuudesta. Tähän hyödynnettiin runsaasti eri kirjallisuuslähteitä ja asiantuntijahaastatteluja. Tämän pohjalta tehtiin Keilaniemen kalliopysäköintilaitoksen ilmanlaatututkimus ja ilmanvaihdon mitoitus epäpuhtauspitoisuuden perusteella. Laskenta toteutettiin monivyöhykemallina, jossa pysäköintihalli jaettiin kymmeneen osaan. Näin voitiin arvioida hallin epäpuhtauspitoisuus sen eri osissa.
Pysäköintihallin hiilimonoksidi- eli häkäpitoisuuden tulee pysyä kriittisimmäksi arvioituna käyttötuntina alle 35 mg/m3. Ulkoilmavirralle määritelty pinta-alaperusteinen mitoitusarvo 2,7 l/s/m2 eli noin 29,8 m3/s osoittautui laskelmissa riittäväksi, jopa ylimitoittavaksi. Mitoittavan tunnin ajoneuvojen tuottaman epäpuhtauskuormituksen pohjalta pysäköintitilan optimaaliseksi ulkoilmavirraksi saatiin noin 2,3 l/s/m2 eli noin 24,8 m3/s. Tällä mitoitustavalla ulkoilmavirran enimmäistarve on 17 % pienempi kuin pinta-alaperusteisesti laskettu arvo.
Kokonaisuudessaan työssä onnistuttiin hyvin täyttämään sille asetetut tavoitteet. Myös sähköajoneuvoista ja niiden paloturvallisuudesta saatiin kerättyä ilmanvaihto- ja savunpoistosuunnittelua hyödyttävää tietoa. Keilaniemen kalliopysäköintilaitoksen ilmanlaatututkimus suunniteltiin ja toteutettiin onnistuneesti, ja sen tutkimustietoa työn toimeksiantaja Ramboll pystyy hyödyntämään rakennushankkeen edetessä.