Vårddirektiv för utbildningssyfte för Arcadas förstavårdsstuderande
Känsäkangas, Tuija-Leena; Andler, Felix (2021)
Lataukset:
Känsäkangas, Tuija-Leena
Andler, Felix
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265936
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en produktutveckling av vårddirektiv beställd av Arcada Patient Safety and Learning Center. Arbetets två huvudsakliga syften är att lära förstavårdsstuderande ett arbetslivsinriktat arbetssätt under simuleringar genom användning av vårddirektiv samt att studerande lär sig att använda vårddirektiv som hjälp och stöd vid vård av patienter. Examensarbetets ändamål är att för beställarens (APSLC) användning producera vårddirektiv i form av en checklista. Slutprodukten produceras genom att samla in och bilda en syntes av de nationella Käypä hoito-rekommendationerna hämtade från terveysportti.fi och käypähoito.fi. Den slutliga produkten avgränsades till vårddirektiv för fem olika patientgrupper, som påträffas ute på fältet och i Arcadas simuleringar av förstavård. Dessa fem patientgrupper i fråga valdes genom att utnyttja mängdlära som metod, alltså inkludera och exkludera första vårdens larmkoder. Som huvudmetod för arbetet har använts Carlström & Carlström Hagmans metod för utvecklingsarbete. I huvudteori delen av arbetet behandlas teori kring vårddirektiv och checklistor, särskilt användning av checklistor i vårdbranschen. Teoridelen behandlar också centrala begrepp kring ämnet, såsom patientsäkerhet, förstavård och simulering. I den funktionella delen av arbetet produceras vårddirektiv för utbildningssyfte för Arcadas studerande av förstavård.