Kehittämissuunnitelma toiminnanohjausjärjestelmän muutosprojektiin myyntireskontrassa
Rissanen, Anu-Maarit (2021)
Rissanen, Anu-Maarit
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104255696
Tiivistelmä
Taloushallinto on keskeinen ja välttämätön lakisääteinen osa yrityksen toimintaa ja teknologialla on siinä
merkittävä rooli. Toiminnanohjausjärjestelmähankinnat ovat yrityskoosta riippumatta suuria ja kauaskan toisia päätöksiä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli saada uudesta toiminnanohjausjärjestelmästä myyntireskontran osalta
toimiva ja liiketoimintaa tukeva järjestelmä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehittämissuunnitelma,
jonka avulla toiminnanohjausjärjestelmä tullaan testaamaan ja käyttöönottamaan myyntireskontrassa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi valmistavassa metalliteollisuudessa toimiva vientiyritys, heidän ty täryhtiönsä sekä koko jälleenmyyntiverkosto. Kehittämistyö toteutettiin toimeksiantajan tarpeesta saada
heidän liiketoimintaansa tukeva järjestelmä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli toiminnanohjausjärjestelmä, sen testaus, toimivuus ja
käyttöönotto myyntireskontrassa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin erityisesti lainsäädännön tuomia vaati muksia toiminnanohjausjärjestelmälle sekä perehdyttämisen tarpeita käyttäjäkoulutuksessa. Teoriaosuu dessa käsitellään ensin taloushallintoa ja myyntireskontraa muuttuvassa automaation ajassa. Toisena teo riakokonaisuutena työssä ovat taloushallinnon ja myyntireskontran prosessit sekä kirjanpitolain tuomat
vaatimukset osana toiminnanohjausjärjestelmää. Viimeinen teoriaosuus koostuu myyntireskontraproses sin vaiheista toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa. Teoreettinen viitekehys muodostui sähköisistä,
kirjallisista sekä ulkolaisista lähteistä.
Työn empiirisessä osassa raportoidaan kehittämistyön vaiheet ja tulokset. Empiirinen osa sisältää myös ke hittämissuunnitelman, jonka avulla toiminnanohjausjärjestelmä myyntireskontrassa saadaan onnistuneesti
toimintaan ja käyttöön. Aineiston hankinnan menetelminä opinnäytetyön tekemisessä käytettiin havain nointia ja haastattelua.
Teoriaosuuden avulla opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka oli toiminnanohjaus järjestelmän muutosprojektin aloitus ja kehittämissuunnitelman laatiminen muutosprojektin läpivientiin
myyntireskontrassa. Muutosprojekti toteutettiin talven ja kevään 2021 aikana. Kehittämistyön tuloksena
uusi tuotannonohjausjärjestelmä tullaan ottamaan käyttöön myyntireskontrassa onnistuneesti. Selkeinä
kehittämiskohteina muutostyön käyttöönoton aloituksessa havainnoitiin viestinnän kehittäminen sekä ai kataulutuksen tärkeys kehittämistyössä. Jatkotutkimuksena voisi olla uuden toiminnanohjausjärjestelmän
vaikutus asiakastyytyväisyyteen.
merkittävä rooli. Toiminnanohjausjärjestelmähankinnat ovat yrityskoosta riippumatta suuria ja kauaskan toisia päätöksiä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli saada uudesta toiminnanohjausjärjestelmästä myyntireskontran osalta
toimiva ja liiketoimintaa tukeva järjestelmä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehittämissuunnitelma,
jonka avulla toiminnanohjausjärjestelmä tullaan testaamaan ja käyttöönottamaan myyntireskontrassa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi valmistavassa metalliteollisuudessa toimiva vientiyritys, heidän ty täryhtiönsä sekä koko jälleenmyyntiverkosto. Kehittämistyö toteutettiin toimeksiantajan tarpeesta saada
heidän liiketoimintaansa tukeva järjestelmä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli toiminnanohjausjärjestelmä, sen testaus, toimivuus ja
käyttöönotto myyntireskontrassa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin erityisesti lainsäädännön tuomia vaati muksia toiminnanohjausjärjestelmälle sekä perehdyttämisen tarpeita käyttäjäkoulutuksessa. Teoriaosuu dessa käsitellään ensin taloushallintoa ja myyntireskontraa muuttuvassa automaation ajassa. Toisena teo riakokonaisuutena työssä ovat taloushallinnon ja myyntireskontran prosessit sekä kirjanpitolain tuomat
vaatimukset osana toiminnanohjausjärjestelmää. Viimeinen teoriaosuus koostuu myyntireskontraproses sin vaiheista toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa. Teoreettinen viitekehys muodostui sähköisistä,
kirjallisista sekä ulkolaisista lähteistä.
Työn empiirisessä osassa raportoidaan kehittämistyön vaiheet ja tulokset. Empiirinen osa sisältää myös ke hittämissuunnitelman, jonka avulla toiminnanohjausjärjestelmä myyntireskontrassa saadaan onnistuneesti
toimintaan ja käyttöön. Aineiston hankinnan menetelminä opinnäytetyön tekemisessä käytettiin havain nointia ja haastattelua.
Teoriaosuuden avulla opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka oli toiminnanohjaus järjestelmän muutosprojektin aloitus ja kehittämissuunnitelman laatiminen muutosprojektin läpivientiin
myyntireskontrassa. Muutosprojekti toteutettiin talven ja kevään 2021 aikana. Kehittämistyön tuloksena
uusi tuotannonohjausjärjestelmä tullaan ottamaan käyttöön myyntireskontrassa onnistuneesti. Selkeinä
kehittämiskohteina muutostyön käyttöönoton aloituksessa havainnoitiin viestinnän kehittäminen sekä ai kataulutuksen tärkeys kehittämistyössä. Jatkotutkimuksena voisi olla uuden toiminnanohjausjärjestelmän
vaikutus asiakastyytyväisyyteen.