Kriisiviestintä kyberkriisissä. Kyberkriiseihin valmistautuminen ja kriisiviestinnän harjoittelu pk-yrityksissä
Tuomala, Vesa; Vaahtera, Jouni; Mäkinen, Miikka (2021)
Tuomala, Vesa
Vaahtera, Jouni
Mäkinen, Miikka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-329-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-329-7
Tiivistelmä
Tämä julkaisu on perustutkimus kyberturvallisuuden kriisiviestinnän tehtävistä. Se on tarkoitettu pk-yrityksille, joiden kohderyhminä kriisiviestinnässä ovat heidän asiakkaansa ja yhteistyökumppaninsa sekä tietoturvaloukkausten uhrit.
Suomessa alle 50 hengen yrityksiä on kaikkiaan 288 481. Ne edustavat lähes 99:ää prosenttia koko kotimaisesta yrityskannasta. Näistä yrityksistä 70 prosenttia työllistää 1–3 henkilöä, joista harvalla on IT- ja tietoturvaosaamista.
Kriisiviestinnän avulla yritys suojaa mainettaan poikkeustilojen aikana. Hyvä maine ei tule itsestään, vaan se vaatii yritykseltä hyvää johtamis- ja hallintatapaa sekä eettisiä periaatteita. Maineenhallinta on jatkuvaa toimintaa ja ehkäisevää kriisiviestintää, myös sosiaalisessa mediassa. Julkaisussa pohditaan maineriskien vaikutusta yrityksen toimintaan.
Tutkimuksen tulokset on jaettu kolmeen osaan: kyberkriisin viestinnän suunnitteluun ja valmistautumiseen, kriisiviestintäsuunnitelman tekoon sekä kriisitilanteiden harjoitteluun. Pohdintaosuudessa tarkastelemme ja vertailemme tutkimustuloksia. Lisäksi olemme koonneet kyberturvallisuuden kriisiviestinnän parhaiden käytäntöjen listan.
Suomessa alle 50 hengen yrityksiä on kaikkiaan 288 481. Ne edustavat lähes 99:ää prosenttia koko kotimaisesta yrityskannasta. Näistä yrityksistä 70 prosenttia työllistää 1–3 henkilöä, joista harvalla on IT- ja tietoturvaosaamista.
Kriisiviestinnän avulla yritys suojaa mainettaan poikkeustilojen aikana. Hyvä maine ei tule itsestään, vaan se vaatii yritykseltä hyvää johtamis- ja hallintatapaa sekä eettisiä periaatteita. Maineenhallinta on jatkuvaa toimintaa ja ehkäisevää kriisiviestintää, myös sosiaalisessa mediassa. Julkaisussa pohditaan maineriskien vaikutusta yrityksen toimintaan.
Tutkimuksen tulokset on jaettu kolmeen osaan: kyberkriisin viestinnän suunnitteluun ja valmistautumiseen, kriisiviestintäsuunnitelman tekoon sekä kriisitilanteiden harjoitteluun. Pohdintaosuudessa tarkastelemme ja vertailemme tutkimustuloksia. Lisäksi olemme koonneet kyberturvallisuuden kriisiviestinnän parhaiden käytäntöjen listan.