”Mainos on kuvattu julkisella paikalla, eikä teoksen tekijä ole tiedossa” : Mainoskuvissa näkyvä graffiti ja tekijänoikeudet.
Tenkanen, Teemu (2021)
Tenkanen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225457
Tiivistelmä
Graffiteja hyödynnetään monella tavalla mainoskuvissa. Graffitien tekijänoikeuksista ei ole paljoa helposti saatavilla olevaa tietoa ja selkeät toimintaohjeet puuttuvat. Opinnäytetyö käsittelee graffitin ja mainoskuvien suhdetta tekijänoikeudellisista näkökulmista. Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli ja ohjeistus siitä, miten graffitia voidaan hyödyntää mainoskuvissa tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Tutkimusmateriaaliksi valikoitui pääosin Tekijänoikeusneuvoston, Journalistiliiton ja Kuvasto Ry:n tekijänoikeudelliset ohjeistukset. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös Kuvasto Ry:n tekijänoikeudellista neuvontaa sekä aiempia graffitien tekijänoikeuksiin liittyviä ennakkotapauksia ja tutkimuksia. Kerätyn tiedon pohjalta tutkimus selvitti, milloin graffiti on riittävän itsenäinen ja omaperäinen ylittääkseen tekijänoikeuteen oikeuttavan teoskynnyksen.
Graffitiin liittyvien tekijänoikeuksien lisäksi tutkimuksessa analysoitiin graffititeoksia hyödyntäneitä suomalaisia mainoskuvia. Harkinnanvaraisella otannalla kerätyt mainoskuvat muodostivat aineiston, jota analysoimalla saatiin tutkimuksen tueksi tuotua esimerkkejä graffitien käyttöön liittyvistä tekijänoikeudellisista ongelmista. Tutkimusaineistoa teemoittelemalla saatiin myös otantaa siitä, millä tavoilla graffitia hyödynnetään suomalaisissa mainoskuvissa. Aineistoanalyysillä saatua tietoa hyödynnettiin mainoskuvissa näkyvän graffitin tekijänoikeuksia kunnioittavan toimintamallin luomisessa.
Tutkimuksessa saadun tiedon pohjalta luotiin toimintamalli, joka opastaa visuaalista markkinointia toteuttavaa tahoa graffitien tekijänoikeuksia kunnioittavaan käyttöön. Toimintamalli koostuu kirjallisesta ohjeistuksesta sekä jo olemassa olevien graffitien hyödyntämiseen opastavasta polkumallista. Luotu toimintamalli on suuntaa antava ja ohjeistava. Toimintamalli on sovellettavissa graffitin lisäksi myös kaikkiin muihin yleisessä tilassa näkyviin taideteoksiin.
Tutkimusmateriaaliksi valikoitui pääosin Tekijänoikeusneuvoston, Journalistiliiton ja Kuvasto Ry:n tekijänoikeudelliset ohjeistukset. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös Kuvasto Ry:n tekijänoikeudellista neuvontaa sekä aiempia graffitien tekijänoikeuksiin liittyviä ennakkotapauksia ja tutkimuksia. Kerätyn tiedon pohjalta tutkimus selvitti, milloin graffiti on riittävän itsenäinen ja omaperäinen ylittääkseen tekijänoikeuteen oikeuttavan teoskynnyksen.
Graffitiin liittyvien tekijänoikeuksien lisäksi tutkimuksessa analysoitiin graffititeoksia hyödyntäneitä suomalaisia mainoskuvia. Harkinnanvaraisella otannalla kerätyt mainoskuvat muodostivat aineiston, jota analysoimalla saatiin tutkimuksen tueksi tuotua esimerkkejä graffitien käyttöön liittyvistä tekijänoikeudellisista ongelmista. Tutkimusaineistoa teemoittelemalla saatiin myös otantaa siitä, millä tavoilla graffitia hyödynnetään suomalaisissa mainoskuvissa. Aineistoanalyysillä saatua tietoa hyödynnettiin mainoskuvissa näkyvän graffitin tekijänoikeuksia kunnioittavan toimintamallin luomisessa.
Tutkimuksessa saadun tiedon pohjalta luotiin toimintamalli, joka opastaa visuaalista markkinointia toteuttavaa tahoa graffitien tekijänoikeuksia kunnioittavaan käyttöön. Toimintamalli koostuu kirjallisesta ohjeistuksesta sekä jo olemassa olevien graffitien hyödyntämiseen opastavasta polkumallista. Luotu toimintamalli on suuntaa antava ja ohjeistava. Toimintamalli on sovellettavissa graffitin lisäksi myös kaikkiin muihin yleisessä tilassa näkyviin taideteoksiin.